Παρασκευή, 23 Ιουνίου 2017

Στόχος το λιμάνι Θεσσαλονίκης να καταστεί εμπορική πύλη των Βαλκανίων

Μπόρις Βένζελ, διευθύνων σύμβουλος της γαλλικής Τerminal Link SAS και Σωτήρης Θεοφάνης, συντονιστής της κοινοπραξίας

Της Σοφίας Χριστοφορίδου

Το σημαντικότερο λιμάνι στη Νοτιοανατολική Ευρώπη φιλοδοξεί να καταστήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης η κοινοπραξία που ανακηρύχθηκε προτιμώμενος επενδυτής για το 67% της ΟΛΘ Α.Ε. Στην πρώτη του επίσκεψη στη Θεσσαλονίκη o Μπόρις Βένζελ, διευθύνων σύμβουλος της γαλλικής Τerminal Link SAS (που συμμετέχει με ποσοστό 33% στην κοινοπραξία), τόνισε ότι η εταιρεία του επέλεξε να επενδύσει στη Θεσσαλονίκη γιατί, αν και έχει έντονη δραστηριότητα στη Μεσόγειο, δεν είχε παρουσία σε ένα λιμάνι που να έχει πρόσβαση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και εκτός των άλλων είναι λίγα πλέον τα ελκυστικά, προς ιδιωτικοποίηση, λιμάνια στην Ευρώπη.
“Δεν θέλουμε τον ΟΛΘ να είναι το δεύτερο λιμάνι της Ελλάδας. Θέλουμε τον ΟΛΘ να είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της Βόρειας Ελλάδας και να ανακτήσει το ρόλο που ιστορικά είχε σαν εμπορική πύλη των Βαλκανίων”, τόνισε. Εκτός από την καλή γεωγραφική της θέση, ο κ. Βένζελ αναφέρθηκε και στα καλά οικονομικά αποτελέσματα της ΟΛΘ ΑΕ ως έναν επιπλέον λόγο για τον οποίο η Terminal Link αποφάσισε να επενδύσει στο λιμάνι, που όπως είπε από κοντά ήταν καλύτερο από ό,τι περίμενε.
Το σχέδιο της κοινοπραξίας για την επόμενη πενταετία, όπως το ανέπτυξε ο κ. Βένζελ, έχει δύο φάσεις. Στην πρώτη θα βελτιωθεί το μάνατζμεντ και οι διαδικασίες και θα εκσυγχρονιστεί ο εξοπλισμός. Στη δεύτερη θα γίνουν τα έργα σε βαριές υποδομές, με βασικό την επέκταση του 6ου προβλήτα, ώστε να γίνει η Θεσσαλονίκη βασικός προορισμός για μεγαλύτερα πλοία. Ο ΟΛΘ στη χερσαία ζώνη του έχει πολλούς διαθέσιμους και αναξιοποίητους χώρους, διαπίστωσε ο κ. Βένζελ, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο για την αξιοποίησή τους και για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου εντός του λιμένα. Οι επενδύσεις στις υποδομές θα ξεκινήσουν σχεδόν άμεσα, χωρίς η κοινοπραξία να κάνει χρήση της “περιόδου χάριτος”, που προβλέπει η σύμβαση, και θα επιδιώξει το ίδιο άμεσα να ολοκληρώσει και το δημόσιο τις οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις του λιμανιού. Παράλληλα, με το που ολοκληρωθεί η μεταβίβαση, οι νέοι διαχειριστές θα ξεκινήσουν επαφές στα Βαλκάνια σε αναζήτηση νέων πελατών για το λιμάνι, όπως ανέφερε ο συντονιστής της κοινοπραξίας Σωτήρης Θεοφάνης.
Κατά τον ίδιο ήταν λάθος η διατήρηση μεγάλων αποθεματικών στον ΟΛΘ τα προηγούμενα χρόνια (σ.σ. σήμερα διαθέτει περί τα 76 εκατ. αποθεματικά), κι ότι έπρεπε να γίνουν επενδύσεις που θα αναβάθμιζαν τις παρεχόμενες υπηρεσίες, θα έφερναν περισσότερους πελάτες στο λιμάνι και άρα θα αύξαναν και την οικονομική δραστηριότητα του ΟΛΘ.
Η κοινοπραξία βρίσκεται αυτήν τη στιγμή σε συζητήσεις με διεθνή πιστωτικά ιδρύματα και αναπτυξιακές τράπεζες για τη χρηματοδότηση της επένδυσης που μπορεί στην πορεία ακόμη και να ξεπεράσει τις αρχικές προβλέψεις (232 εκατ. ευρώ το τίμημα για το 67% των μετοχών και 180 εκατ. ευρώ οι υποχρεωτικές επενδύσεις).
Η χθεσινή ήταν μία πρώτη γνωριμία με δημοσιογράφους -“για να μη γίνονται εικασίες”, όπως είπε ο κ. Βένζελ- ενώ την επόμενη εβδομάδα θα γίνουν αντίστοιχες συναντήσεις στην Αθήνα με τον επικεφαλής της γερμανικής DIEP Αλεξάντερ φον Μέλενθιν.

H Τerminal Link

Η Terminal Link είναι ο εταίρος που έχει τεχνογνωσία στη λιμενική βιομηχανία (στην κοινοπραξία συμμετέχει επίσης το γερμανικό fund DIEP με 47% και η Beltera του Ιβάν Σαββίδη, που όμως δεν έχουν εμπειρία στη διαχείριση λιμανιών). Στην Terminal Link συμμετέχουν κατά 51% η γαλλική CMA CGM και κατά 49% η κινεζική China Merchants Port Holding (που πέρσι διακίνησε σχεδόν 100 εκατ. TEU’s κοντέινερ).
Η Terminal Link διαχειρίζεται 12 τερματικούς σταθμούς και κέντρα μεταφόρτωσης, τέσσερα στη Γαλλία, δύο στο Μαρόκο, άλλα δύο στις ΗΠΑ, στο Βέλγιο, στη Μάλτα, στην Ακτή Ελεφαντοστού και στη Νότιο Κορέα, έχοντας παρουσία σε όλα τα μεγάλα λιμάνια της Γαλλίας και ελέγχοντας το 60% των terminals.ΕΝΘΕΤΟ

Πλούτο 1,3 δισ. ευρώ θα φέρει η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ

Αύξηση του ΑΕΠ έως και 1,6 δισ. ευρώ στο σύνολο της επόμενης δεκαετίας υπολογίζεται ότι προκύπτει από την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών. Συνολικά την επόμενη δεκαετία η ιδιωτικοποίηση υπολογίζεται ότι θα προσθέσει 1,2 – 1,6 δισ. ευρώ σε όρους καθαρής παρούσας αξίας, εκ των οποίων 928 εκατ. με 1,3 δισ. ευρώ στην Κ. Μακεδονία. Σε όρους απασχόλησης, το ΙΟΒΕ υπολογίζει ότι η ιδιωτικοποίηση του λιμένα δημιουργεί 37 – 49 χιλιάδες ανθρωποέτη εργασίας στο σύνολο της επόμενης δεκαετίας (εκ των οποίων 31-41 χιλ. στην Κ. Μακεδονία) και το εθνικό εισόδημα από εργασία θα ενισχυθεί κατά 289 με 383 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα του δημοσίου δεν περιορίζονται στο τίμημα για το 67% των μετοχών (232 εκατ. ευρώ). Η συμφωνία για αύξηση του ετήσιου “ενοικίου” που θα πληρώνει ο ΟΛΘ από 2% σε 3,5% του τζίρου, ενώ το δημόσιο θα εξακολουθεί να εισπράττει φόρους και εισφορές, καθώς και μερίσματα από τις μετοχές του ΟΛΘ που θα παραμείνουν στην κατοχή του, αυξάνοντας τα συνολικά έσοδα του δημοσίου σε 408 με 427 εκατ. ευρώ σε όρους παρούσας αξίας (αύξηση κατά 211 με 229 εκατ. ευρώ σε σχέση με το σενάριο αναφοράς).

Επενδύσεις

Το ΙΟΒΕ υπολογίζει ότι την επόμενη δεκαετία θα γίνουν επενδύσεις ύψους από 257 εκατ. ευρώ έως και 442 εκατ. ευρώ σε περίπτωση βελτίωσης των συνθηκών στο ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον (εκ των οποίων 180 εκατ. ευρώ είναι οι υποχρεωτικές που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης). Σε αυτήν την εκτίμηση δεν λαμβάνονται υπόψη επενδύσεις άλλων εταιρειών που ενδέχεται να δραστηριοποιηθούν στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης ως αποτέλεσμα της αυξημένης δραστηριότητας στον λιμένα.
Η αυξημένη δραστηριότητα στον λιμένα της Θεσσαλονίκης (κατά 20% με 33%) αναμένεται να επιδράσει θετικά και στη δραστηριότητα συνδεδεμένων κλάδων, όπως είναι οι χερσαίες μεταφορές και οι υποστηρικτικές υπηρεσίες (αποθήκευση φορτίων και εφοδιασμό πλοίων με καύσιμα). Υπό συγκεκριμένες υποθέσεις εκτιμάται πως η λειτουργία του ιδιωτικοποιημένου λιμένα θα ενισχύσει το προϊόν σε αυτούς τους κλάδους κατά 368 εκατ. ευρώ σε όρους παρούσας αξίας στο σύνολο της δεκαετίας 2017 – 2026.


synoranews
synoranews

Το blog Synoranews αναδημοσιεύει δεν "υιοθετεί" απαραίτητα το περιεχόμενο των ειδήσεων που αναρτά και στις οποίες αναφέρεται η πηγή της

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου