Ads Top

Δάνεια και ΤΑΙΠΕΔ στραγγαλίζουν την Εγνατία

Του Νίκου Ηλιάδη

Θα κακοφαινόταν σε οποιονδήποτε να τζιράρει περί τα 75 εκατ. ευρώ το χρόνο, αλλά στο τέλος να μην του μένει ούτε σεντς και να χρωστάει κι από πάνω. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά να του ζητούν να τσοντάρει και καμιά τριανταριά ακόμη εκατομμύρια, προκειμένου να γυαλίσει στο “γαμπρό”, ο οποίος περιμένει στη γωνία την πολύφερνη νύφη. Σε αυτήν την κατάσταση βρίσκεται η Εγνατία Οδός Α.Ε., στις πλάτες της οποίας επιχειρεί να φορτώσει η κυβέρνηση ολόκληρη την προίκα για τον αυτοκινητόδρομο, ενόψει της επικείμενης παραχώρησής του σε ιδιώτη. Ο κίνδυνος το επόμενο διάστημα η εταιρεία να περιέλθει σε απόλυτη οικονομική ασφυξία είναι ορατός. Οι βασικές αιτίες αυτής της επικείμενης επιδείνωσης των οικονομικών μεγεθών της εταιρείας είναι τέσσερις.

Ο Άκτωρ και το δάνειο

Μέσα στο επόμενο διάστημα η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα πρέπει να βρει τρόπο να εξοφλήσει τον ανάδοχο (Άκτωρ), ο οποίος έχει αναλάβει τη συντήρηση του αυτοκινητόδρομου. Σύμφωνα με πληροφορίες στον Άκτωρα οφείλονται περί τα 11 εκατ. ευρώ για εργασίες τακτικής συντήρησης μέσα στο 2017. Στον ίδιο ανάδοχο οφείλονται άλλα περίπου 5 εκατ. ευρώ, τα οποία αφορούν δαπάνες λειτουργίας των σταθμών διοδίων, τους οποίους επίσης έχει αναλάβει ο Άκτωρ.
Μέσα στην επόμενη διετία θα απαιτηθούν περί τα 15 εκατ. ευρώ προκειμένου να ξεκινήσει η λεγόμενη βαριά συντήρηση του αυτοκινητόδρομου, η οποία έχει ήδη καθυστερήσει σε βάρος της ασφάλειας των οδηγών.
Η εταιρεία έχει ανεξόφλητο τραπεζικό δάνειο ύψους περίπου 68 εκατ. ευρώ. Η αρχική συμφωνία προέβλεπε ετήσια τοκοχρεολυτική δόση της τάξης των 22 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, μετά την καταγγελία της δανειακής σύμβασης από την τράπεζα παρακρατούνται πλέον όλες οι εισπράξεις των διοδίων (πλην Μαλγάρων και Ακτίου), περίπου 40 εκατ. ευρώ ετησίως, για την εξυπηρέτηση του δανείου. Με αυτόν το ρυθμό, βεβαίως, εντός του 2018 το δάνειο θα έχει εξοφληθεί πλήρως.

Τα νέα διόδια

Η Εγνατία Οδός Α.Ε., έπειτα από απαίτηση του ΤΑΙΠΕΔ, πρόκειται να χρηματοδοτήσει την κατασκευή των τριάντα νέων σταθμών διοδίων (10 μετωπικών και 20 πλευρικών). Σε συνάντηση της διοίκησης του Ταμείου με τη διοίκηση της Εγνατία Οδός Α.Ε., η οποία έγινε πριν από περίπου δέκα ημέρες, το Ταμείο αρνήθηκε να χορηγήσει στην εταιρεία τα χρήματα που απαιτούνται για την κατασκευή των σταθμών. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το κόστος για τους νέους πλευρικούς σταθμούς με τιμές καταλόγου υπολογίζεται στα 30 εκατ. και με τιμές αγοράς (μετά δηλαδή τις εκπτώσεις) περί τα 19 με 20 εκατ. Επίσης, άλλα 7 με 8 εκατ. θα χρειαστούν για την κατασκευή των μετωπικών διοδίων. Και όλα αυτά, με βάση την πρόσφατη ΚΥΑ των Ευκλείδη Τσακαλώτου και Χρήστου Σπίρτζη, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τον προσεχή Νοέμβριο. Η διοίκηση της εταιρείας ευελπιστεί ότι μέρος αυτού του ποσού θα καταβληθεί από το υπουργείο Υποδομών, όμως κάτι τέτοιο δεν έχει προς το παρόν διασφαλιστεί.

Τα έσοδα

Τα έσοδα της Εγνατία Οδός Α.Ε. προέρχονται αποκλειστικά από τις εισπράξεις των διοδίων, οι οποίες χρόνο με το χρόνο αυξάνονται, καθώς αυξάνονται και οι σταθμοί. Έτσι, από τα 37,3 εκατ. ευρώ του 2012, όταν λειτουργούσαν 5 σταθμοί διοδίων, οι εισπράξεις έφτασαν το 2016 στα 74,3 εκατ. καθώς στο μεταξύ οι σταθμοί έγιναν 9 (μαζί με το Άκτιο). Ωστόσο, από αυτά τα 74,3 εκατ. ευρώ στα ταμεία της Εγνατίας μπαίνουν μόνο οι εισπράξεις από τα διόδια των Μαλγάρων και του Ακτίου, οι οποίες το 2016 ανήλθαν σε 19.610.000 ευρώ. Τα έσοδα από το σταθμό του Προμαχώνα πάνε απευθείας στο ΤΑΙΠΕΔ για την εξόφληση του δημοσίου χρέους και των υπολοίπων παρακρατούνται από την τράπεζα για την εξόφληση του δανείου. Στα έσοδα υπολογίζεται και ένα ποσό γύρω στα 14 εκατ. ευρώ ετησίως από επιστροφές ΦΠΑ, το οποίο, ωστόσο, δεν έχει καταβληθεί τα δύο τελευταία χρόνια. Η διοίκηση της Εγνατίας ευελπιστεί ότι μέσα στο επόμενο διάστημα θα καταφέρει να εισπράξει τη δόση του 2015.

Τα έξοδα

Τα έξοδα της εταιρείας είναι περισσότερα από τα εναπομείναντα έσοδα. Συγκεκριμένα, η Εγνατία Οδός Α.Ε. χρειάζεται περί τα 22 εκατ. ευρώ για την τακτική – ελαφρά συντήρηση του αυτοκινητόδρομου, η οποία γίνεται μέσω δύο εργολαβιών, με τον ίδιο ανάδοχο (Άκτωρ). Περίπου 10 εκατ. ευρώ για τις δαπάνες λειτουργίας των σταθμών διοδίων (κυρίως μισθοί) και άλλα σχεδόν τόσα για τις λειτουργικές δαπάνες της εταιρείας (μισθοδοσία, έξοδα μετακίνησης). Ποσό γύρω στα 9 εκατ. ευρώ απαιτείται για ηλεκτροφωτισμό. Επίσης καταβάλλονται και οι δόσεις του δανείου, οι οποίες τα προηγούμενα χρόνια ήταν στα 22 εκατ. ευρώ, όμως την τελευταία περίπου διετία το ποσό αυτό έχει σχεδόν διπλασιαστεί.
Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα να εξανεμιστούν τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας και να υπάρχει πλέον μεγάλη αβεβαιότητα, ακόμη και για την καταβολή της μισθοδοσίας στο προσεχές μέλλον.

ΕΤΟΣ ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΣΤΑΘΜΟΙ ΣΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΜΑΛΓΑΡΩΝ ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΑΚΤΙΟΥ

2012 37.330.000 Ίασμος, Ανάληψη, Πολύμυλος, Μαλακάσι, Τύρια – –

2013 44.485.000 οι 5 σταθμοί του 2012 συν Μουσθένη (από 11/6) – –

2014 60.900.000 οι 6 σταθμοί του 2013 συν Μάλγαρα και Άκτιο (από 1/4) 10.250.000 3.270.000

2015 66.670.000 οι 8 σταθμοί του 2014 14.850.000 4.100.000

2016 74.300.000 οι 8 σταθμοί του 2015 15.320.000 4.290.000

* Από 7/7/2016 τέθηκε σε λειτουργία και ο σταθμός του Προμαχώνα, του οποίου όλα τα έσοδα (4.380.000 το μισό 2016) καταλήγουν στο ΤΑΙΠΕΔ για την αποπληρωμή του χρέους.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.