Τρίτη, 30 Μαΐου 2017

Το Μιράζ προσθαλασσώθηκε... μόνο του μετά το ατύχημα

Μπροστά σε ένα ασυνήθιστο αεροπορικό ατύχημα, που όμοιό του δεν έχει ξανασυμβεί στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία, βρίσκονται οι επιτελείς του ΓΕΑ.
Επιτυχής εγκατάλειψη μαχητικού αεροσκάφους κατά τη διάρκεια αερομαχίας, με τον πιλότο να διασώζεται και το αεροπλάνο να μη βυθίζεται αλλά να επιπλέει και τα κύματα να το οδηγούν σε απάνεμο αβαθή σημείο μόλις ένα μίλι από την παραλία στο Σαρακήνικο της Εύβοιας.
Oλα συνέβησαν χτες λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι, κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης ενός ζεύγους Μιράζ 2000 στην τερματική περιοχή του αεροδρομίου της Τανάγρας. Το σενάριο της άσκησης προέβλεπε την εκπαίδευση ενός 28χρονου πιλότου σε πραγματικές συνθήκες αερομαχίας.
Κατά την κορύφωση της αερομαχίας και ενώ τα δύο ελληνικά Μιράζ είχαν εμπλακεί στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Σκύρου και Κύμης, η μηχανή του εκπαιδευόμενου «στόλαρε» και το αεροσκάφος είχε «απώλεια στήριξης» άρχισε δηλαδή να χάνει ύψος και την ισορροπία του. Στο μεταξύ μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου ο πιλότος επιχειρεί επανεκκίνηση της μηχανής, αλλά εκείνη δυστυχώς δεν υπακούει.
Το αεροσκάφος βρίσκεται μόλις 500 πόδια πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας και ο αρχηγός της αποστολής καλεί τον 28χρονο να χρησιμοποιήσει το σύστημα αυτόματης εκτίναξης του καθίσματός του και να εγκαταλείψει το αεροσκάφος. «Εγκατάλειψε γρήγορα. Η περιοχή είναι ασφαλής, δεν υπάρχει πλεούμενο στην περιοχή» ήταν το πρόσταγμα του εκπαιδευτή.
Το κάθισμα του 28χρονου χειριστή εκτινάσσεται στην περιοχή μεταξύ Κύμης και Σκύρου και το αεροπλάνο ως διά μαγείας δεν «καρφώνει», αλλά «πλανάρει» στα μανιασμένα κύματα! «Βίαιη προσθαλάσσωση» το λένε στην επίσημη αεροπορική ορολογία. Στο μεταξύ το Μιράζ ως «Δελταπτέρυγο», έχει το σχήμα του Δέλτα, μεγάλη επιφάνεια και άρα μεγάλη άνωση, καταφέρνει και επιπλέει! Τα δε κύματα το μεταφέρουν ένα μόλις μίλι από τις ακτές της νότιας Εύβοιας στο ακρωτήρι Σαρακήνικο...
Εκπληξη πρώτου μεγέθους προκάλεσε η μη βύθιση του Μιράζ 2000 που κατέπεσε στο Αιγαίο. Στη φωτογραφία η ανέλκυση Μιράζ 2000 της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο είχε καταπέσει κοντά στη Σάμο
Εκπληξη πρώτου μεγέθους προκάλεσε η μη βύθιση του Μιράζ 2000 που κατέπεσε στο Αιγαίο. Στη φωτογραφία η ανέλκυση Μιράζ 2000 της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο είχε καταπέσει κοντά στη Σάμο
Συναγερμός
Στο καινούργιο Κέντρο Επιχειρήσεων του Πενταγώνου έχει σημάνει συναγερμός. Ο αρχηγός του ΓΕΕΘΑ και του ΓΕΑ βρίσκονται επί τόπου, ο υπουργός Αμυνας εν πτήσει με ελικόπτερο προς την Ψέριμο μαθαίνει για το συμβάν και προς στιγμήν ζητάει να επιστρέψει πίσω. Οι αρχηγοί τον διαβεβαιώνουν ότι ο πιλότος κατά πάσα πιθανότητα είναι ζωντανός διότι ο αρχηγός της αποστολής τον είδε με τα μάτια του να εκτινάσσεται κανονικά με το κάθισμά του πριν το αεροπλάνο ακουμπήσει στη θάλασσα.

Στρατιωτικά ελικόπτερα σηκώνονται απ' όλες τις βάσεις της Αττικοβοιωτίας και σπεύδουν στην περιοχή, ταυτόχρονα ενημερώνεται και ένα ελληνικό εμπορικό πλοίο που πλέει στην ευρύτερη περιοχή. Ωστόσο ο πιλότος δεν εντοπίζεται εύκολα, καθώς πνέουν ισχυροί άνεμοι και τα κύματα είναι μεγάλα. Καθώς η ώρα περνάει και οι έρευνες παραμένουν άκαρπες, η αγωνία για την τύχη του πιλότου μεγαλώνει. Μιάμιση ώρα μετά η ειδική λέμβος μέσα στην οποία βρίσκεται σώος και ασφαλής ο πιλότος εντοπίζεται σε απόσταση δέκα μιλίων από το σημείο του ατυχήματος, καθώς τον έχουν μετακινήσει τα κύματα.
Με το που γίνεται η περισυλλογή του πιλότου και μεταφέρεται στο Νοσοκομείο της Αεροπορίας με ένα πόνο στο χέρι του, στον θάλαμο επιχειρήσεων του Πενταγώνου την ανακούφιση για τη διάσωση του αεροπόρου διαδέχεται η έκπληξη!
Τα ιπτάμενα μέσα αναφέρουν ότι ο βασικός κορμός του αεροσκάφους επιπλέει και τα κύματα το οδηγούν στις ακτές της Εύβοιας μεταξύ Αγίας Αννας και Κύμης στο βόρειο Αιγαίο προς το ακρωτήρι Σαρακήνικο.
Η ηγεσία θεωρεί πολύ σημαντικό για τη διερεύνηση των αιτίων του ατυχήματος -πέραν του ότι είναι πρωτόγνωρο ότι δεν καταστράφηκε ολοσχερώς- να γίνει περισυλλογή του αεροσκάφους, γι' αυτό και καταστρώνεται ολόκληρη επιχείρηση για την αγκυροβόλησή του. Ανδρες των Ειδικών Δυνάμεων της Αεροπορίας και του Ναυτικού σπεύδουν στην Κύμη, επίσης επιστρατεύονται ταχύπλοα του Λιμενικού και του Ναυτικού. Τούτη η επιχείρηση είναι ιδιαίτερα δύσκολη καθώς επικρατούν άσχημες καιρικές συνθήκες στην περιοχή. Τα κύματα πάνε «πέρα - δώθε» το σακατεμένο αεροπλάνο σαν καρυδότσουφλο και πότε το χάνουν από τα μάτια τους και πότε το βρίσκουν. Οι έρευνες σε πλήρη εξέλιξη μέχρι τη δύση του ηλίου και το αεροπλάνο δεν έχει ακόμη δεθεί?
Στο ΓΕΑ η αγωνία κορυφώνεται καθώς οι επιτελείς φοβούνται μην το καταπιεί η θάλασσα και το πάρει στον πάτο εκεί που τα βάθη ξεπερνούν τα 500 μέτρα! Θέλουν να το δέσουν για να εξετάσουν επί τόπου γιατί «κόλλησε» η μηχανή στην κορυφαία στιγμή της αερομαχίας. Από ανθρώπινο λάθος ή από μηχανική βλάβη. Ευτυχώς που το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν είναι από τα καινούργια υπερσύγχρονα Μιράζ 2000-5. Το χτεσινό απολεσθέν κόστος για την ελληνική Πολεμική Αεροπορία ανέρχεται μόλις στα τριάντα εκατομμύρια!

ΔΗΜΟΣ ΒΕΡΥΚΙΟΣ

Δημοσίευση σχολίου

Start typing and press Enter to search