Ads Top

«Προίκα» στο νέο δημόσιο φορέα θα δώσει ο ΟΑΣΘ

Του Φώτη Κουτσαμπάρη

Στο νέο δημόσιο φορέα εκτέλεσης των αστικών συγκοινωνιών στο νομό Θεσσαλονίκης θα περάσει η κινητή και η ακίνητη περιουσία του ΟΑΣΘ, μέρος της οποίας έπρεπε ήδη να έχει μεταβιβαστεί στο δημόσιο, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη. Στο νέο φορέα, εκτός από αυτήν την “προίκα”, θα ενταχθούν οι εργαζόμενοι στο σημερινό ΣΑΣΘ και οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ, οι θέσεις των οποίων διασφαλίζονται αορίστως. Η συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης θα διευκολυνθεί με νομοθετικές τροποποιητικές διατάξεις που θα ξεπερνούν απαγορευτικές προβλέψεις του νόμου “Καλλικράτη”.
Ο Χρήστος Σπίρτζης συναντήθηκε χθες στη Θεσσαλονίκη με δημάρχους του νομού και έδωσε διευκρινίσεις σχετικά με το προσχέδιο νόμου για τις αλλαγές στις αστικές συγκοινωνίες, που απέστειλε προς διαβούλευση στους αιρετούς. Ο υπουργός, σε μία προσπάθεια να αμβλύνει τις αντιδράσεις, δέχθηκε τα περισσότερα αιτήματα των ανθρώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης, υποσχέθηκε να μελετήσει προσεκτικά τις παρατηρήσεις τους και να συνεχίσει το διάλογο. Επί της ουσίας, ωστόσο, άφησε για το μέλλον τον προσδιορισμό του φυσικού αντικειμένου του νέου φορέα αστικών συγκοινωνιών, την εκπόνηση οικονομοτεχνικών μελετών και τον προσδιορισμό των πηγών χρηματοδότησης.

Κακό προηγούμενο…

Η συνάντηση έγινε στα γραφεία της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ) και ειδικότερα ο Χρήστος Σπίρτζης περιέγραψε ότι: 1) Οι συγκοινωνιακές μελέτες, οι οικονομοτεχνικές, το φυσικό αντικείμενο κτλ. θα γίνουν από το νέο δημόσιο φορέα σχεδιασμού, για το λόγο αυτό δεν περιγράφονται στο προσχέδιο νόμου. 2) Υπάρχει κακό προηγούμενο από τον ΟΑΣΘ, που είναι αποτυχημένο μοντέλο στην ποιότητα υπηρεσιών στους πολίτες, στο κοστολόγιο. Ο ιδιωτικός τομέας φαίνεται ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στη βελτίωση των συγκοινωνιών. Στην Αθήνα επιχειρήθηκε η συμμετοχή ιδιωτών και επανακρατικοποιήθηκαν οι υπηρεσίες. Συμπέρασμα είναι πως πρέπει να δημιουργηθούν δύο δημόσιοι φορείς, ο πρώτος θα αναλάβει το σχεδιασμό και την εποπτεία όλων των αστικών συγκοινωνιών και ο δεύτερος την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου. Προφανώς εξετάζεται η εξυπηρέτηση όλων των περιοχών του νομού και υπάρχει σκέψη να ενταχθούν τα “Αστικά ΚΤΕΛ” στο σχεδιασμό του φορέα. 3) Οι δήμοι θα καταθέσουν τις απόψεις τους σχετικά με τον τρόπο συμμετοχής τους στο μετοχικό σχήμα του εκτελεστικού φορέα, η οποία μπορεί να φθάσει μέχρι το 49% των μετοχών. Μπορούν να προσφέρουν και ακίνητα για να πάρουν μετοχές, π.χ. μία έκταση για τη δημιουργία αμαξοστασίου 4) Αυξήσεις εισιτηρίων δεν θα υπάρξουν, αλλά θα εισαχθεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο για καλύτερο έλεγχο και εξυπηρέτηση. 5) θα προβλεφτούν οι τροποποιήσεις που πρέπει να γίνουν στο δημοτικό κώδικα για τη συμμετοχή των δήμων. 6) Οι εργαζόμενοι του ΣΑΣΘ και του ΟΑΣΘ θα περάσουν στο νέο φορέα εκτέλεσης των συγκοινωνιών (νέο ΟΑΣΘ). Για το φορέα σχεδιασμού (νέο ΣΑΣΘ) θα γίνει η πλήρωση των θέσεων εργασίας μέσω ΑΣΕΠ και μπορούν να συμμετάσχουν και οι σημερινοί εργαζόμενοι στο ΣΑΣΘ, εφόσον το επιθυμούν.
Ο υπουργός πρόσθεσε ότι θα διευρυνθεί η συμμετοχή των δήμων στο δ.σ. του νέου φορέα που θα αντικαταστήσει το ΣΑΣΘ, ενώ θα δοθεί και το προεδρείο στην τοπική αυτοδιοίκηση, όπως ζήτησαν οι δήμαρχοι. Όσον αφορά το αίτημα για συμμετοχή του ΕΚΘ στο δ.σ., ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι “σε κανέναν φορέα στη χώρα δεν συμμετέχει το εργατικό κέντρο στο δ.σ. Γιατί πρέπει αυτό να γίνει στη Θεσσαλονίκη;”. Ο κ. Σπίρτζης ξεκαθάρισε ότι είναι αντίθετος στην άποψη ορισμένων δημάρχων ότι πρέπει να γίνει διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση των συγκοινωνιών σε ιδιώτη. Δεν απέκλεισε όμως το ενδεχόμενο συμμετοχής ιδιωτών στην κατασκευή των λεωφορείων, την προμήθεια, τη συντήρησή τους, όπως φυσικά και στην εξυπηρέτηση των περιοχών που θα καλύπτονται από τα “Αστικά ΚΤΕΛ”.
Ασκώντας κριτική στον ΟΑΣΘ, ο κ. Σπίρτζης είπε ότι δεν είναι ορθολογική η διαχείριση στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, έκανε λόγο για απαράδεκτα μεγάλους μισθούς ύψους 4.000 ευρώ σε συνθήκες κρίσης, τόνισε ότι το υπουργείο θα πάρει την πολιτική ευθύνη για ένα μεταβατικό στάδιο, όμως υπογράμμισε: “Δεν είμαστε μάγοι. Δεν μπορεί να είναι όπως είναι από το ’57 μέχρι σήμερα όλοι ευχαριστημένοι, γιατί δεν θα είναι η κοινωνία ευχαριστημένη, θα είναι ευχαριστημένοι η διοίκηση και οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ”. Ανέφερε ότι κάποιες από τις προτάσεις των εργαζομένων του ΟΑΣΘ κινούνται σε λογικό πλαίσιο και υπογράμμισε την ανάγκη να καταθέσει προτάσεις και η διοίκηση του ΟΑΣΘ.

Η περιουσία του ΟΑΣΘ

Ο κ. Σπίρτζης υποστήριξε ότι ο νέος δημόσιος φορέας εποπτείας ξεκινά από το μηδέν, παρά το γεγονός της ύπαρξης του ΣΑΣΘ, τον οποίο θα αντικαταστήσει, καθώς στα μέσα αστικής συγκοινωνίας θα προστεθούν τα ΚΤΕΛ, η θαλάσσια συγκοινωνία, το μετρό. Αντίθετα, ο δεύτερος φορέας εκτέλεσης συγκοινωνιών (αντί ΟΑΣΘ) θα έχει περιουσία “που είναι η περιουσία του ΟΑΣΘ, που έπρεπε, σύμφωνα με τη σύμβαση που έχει με το δημόσιο, ήδη να μεταβιβαστεί στο δημόσιο από το 2010, αλλά με διάφορα τερτίπια την κρατούν οι μέτοχοι. Αυτό το θέμα, δηλαδή τι χρωστά ο ΟΑΣΘ στο δημόσιο, θα το εξετάσει η δικαιοσύνη”. Επίσης ο νέος δημόσιος φορέας θα έχει και την ευθύνη του μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο, σύμφωνα με τον υπουργό, θα τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία το 2019.

Ασαφής ήταν η τοποθέτηση του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, ο οποίος σε δήλωσή του προ της σύσκεψης υποστήριξε τη διενέργεια ενός διεθνούς διαγωνισμού για την ανάθεση του έργου εκτέλεσης αστικών συγκοινωνιών σε ιδιώτη. Αυτήν τη θέση εξέφραζε και στις προηγούμενες συναντήσεις με το θέμα των αστικών συγκοινωνιών. Απευθυνόμενος στον υπουργό Υποδομών, ωστόσο, είπε ότι καλό θα ήταν να μετέχουν όλοι οι δήμοι στο νέο φορέα και όχι μερικοί, ενώ χαρακτήρισε επιβεβλημένη και την σύμπραξη της περιφέρειας. Ακολούθως υποστήριξε ότι οι δήμοι πρέπει να συμπράξουν με ιδιώτες, με την μορφή ΣΔΙΤ, για να μπορούν να συμμετάσχουν. Ο αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιώργος Δημαρέλος, πάντως, διευκρίνισε ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης επιθυμεί την ανάληψη του έργου από ιδιώτες. Ο δήμαρχος Θέρμης Θεόδωρος Παπαδόπουλος δήλωσε ικανοποιημένος για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και τόνισε ότι πρέπει ο υπουργός να εξασφαλίσει και την ποιοτική εξυπηρέτηση των πολιτών, στο μεσοδιάστημα μέχρι τη δημιουργία των νέων φορέων. Δεν διαφώνησε με το ενδεχόμενο συμμετοχής των δήμων στον εκτελεστικό φορέα, με την παραχώρηση εκτάσεων ή γενικώς ακίνητης περιουσίας, καθώς οικονομική δυνατότητα δεν υπάρχει. Το ζήτημα της ανάγκης σχεδιασμού για εξυπηρέτηση ολόκληρου του νομού επισήμαναν ο δήμαρχος Λαγκαδά Γιάννης Καραγιάννης, ο γ.γ. του δήμου Βόλβης Γιώργος Κουπατσιάρης, ο δήμαρχος Δέλτα Μίμης Φωτόπουλος και ο δήμαρχος Χαλκηδόνας Γιάννης Τσουκνιδάς, ο οποίος ζήτησε να επανεξεταστεί και η μελέτη προαστιακού σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης – Γιαννιτσών.

Ένας -ένας οι φορείς

Ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ Λάζαρος Κυρίζογλου, δήμαρχος Μενεμένης – Αμπελοκήπων, εξέφρασε την άποψη ότι πρέπει πρώτα να δημιουργηθεί ο φορέας σχεδιασμού και εποπτείας των αστικών συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και σε επόμενο στάδιο να συνταχθεί το νομοσχέδιο για το φορέα εκτέλεσης των συγκοινωνιών. Ζήτησε να κληθούν από τον υπουργό τα επιμελητήρια, οι φορείς της πόλης, η διοίκηση του ΟΑΣΘ, για να καταθέσουν τις απόψεις τους. Τάχθηκε υπέρ της άποψης ότι πρέπει να διεξαχθεί ένας διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση των συγκοινωνιών σε ιδιώτη. Αντίθετα, υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα των συγκοινωνιών τοποθετήθηκε ο δήμαρχος Νεάπολης – ΣΥκεών Σίμος Δανιηλίδης, εκφράζοντας την άποψη ότι πρέπει οι δήμοι να διευκολυνθούν οικονομικά, είτε με δάνεια είτε με άλλο τρόπο, για να συμμετάσχουν στο νέο φορέα εκτέλεσης των αστικών συγκοινωνιών.
Παρών στη συνάντηση ήταν και ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Απόστολος Αντωνούδης, που υποστήριξε την ανάγκη δημιουργίας δημόσιων φορέων για τις συγκοινωνίες, ο δήμαρχος Παύλου Μελά Δημήτρης Δεμουρτζίδης, ο οποίος επισήμανε ότι πρέπει να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση στη νέα εποχή.

5 εκατ. ευρώ για οφειλές

Εν τω μεταξύ, εκδικάστηκε χθες η προσφυγή του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης στη διαιτησία έναντι του ελληνικού δημοσίου για το ποσό των 14,5 εκατ. ευρώ για οφειλές που αφορούν την εκκαθάριση του 2014. Η διαιτησία αποφάσισε ότι το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να καταβάλει στον ΟΑΣΘ χρηματικό ποσό που ανέρχεται κοντά στα 5 εκατ. ευρώ, γεγονός που φαίνεται να ικανοποιεί τους εργαζόμενους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.