Ads Top

Επενδύσεις στο λιμάνι το ταχύτερο δυνατό

Της Σοφίας Χριστοφορίδου

Μέχρι τις αρχές του 2018 το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναμένεται να “αλλάξει χέρια”. Η βασική επιδίωξη της κοινοπραξίας είναι να ολοκληρώσει τις επενδύσεις των 180 εκατ. ευρώ το συντομότερο δυνατό, πολύ νωρίτερα από ό,τι δεσμεύεται από τη σύμβαση, προκειμένου να κάνει απόσβεση μέσα από την αύξηση του όγκου δουλειάς.
Στο σχέδιο σύμβασης παραχώρησης προβλέπεται ότι ο επενδυτής θα αρχίσει το επενδυτικό του σχέδιο από το δεύτερο χρόνο μετά την ανάληψη της διαχείρισης του λιμανιού και θα το ολοκληρώσει τον έβδομο. Υπάρχει όμως και ένας αστερίσκος. Αν μέχρι τότε το ελληνικό δημόσιο δεν ολοκληρώσει την οδική και τη σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι -δύο έργα κομβικής σημασίας, που όμως χρονίζουν για σχεδόν δύο δεκαετίες- ο ιδιώτης μπορεί να πάρει παράταση ενός έτους στην ολοκλήρωση του επενδυτικού του σχεδίου.
Πηγές κοντά στην κοινοπραξία DIEP- CMA CGM- Βelterra αναφέρουν στη “ΜτΚ” ότι αυτό που τους ενδιαφέρει δεν είναι η καθυστέρηση αλλά η επίσπευση των επενδύσεων, γιατί αυτό είναι προς το συμφέρον του λιμανιού, άρα και το δικό τους. “Χωρίς τα έργα των οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων, οι επενδύσεις δεν θα έχουν απόδοση”, σημειώνουν. Αναμένεται να ασκηθούν πιέσεις για τροποποίηση της συγκεκριμένης πρόβλεψης στο τελικό κείμενο της σύμβασης, ώστε τα δημόσια έργα να προχωρούν με την ίδια ταχύτητα με τις ιδιωτικές επενδύσεις και να ολοκληρωθούν στον ίδιο χρόνο.
Αν μέσα στα επόμενα 4 – 5 χρόνια ολοκληρωθούν και οι ημιτελείς οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις (που σήμερα καθιστούν το λιμάνι κολοβό) αλλά και οι επενδύσεις στον έκτο προβλήτα και το μηχανολογικό εξοπλισμό, τότε θα μπορεί η Θεσσαλονίκη να ανταγωνιστεί με αξιώσεις τα λιμάνια της Βαλκανικής αλλά υπό προϋποθέσεις και αυτό του Πειραιά. Εφόσον γίνουν οι επενδύσεις και ολοκληρωθούν οι συγκοινωνιακές συνδέσεις, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα είναι σε θέση να προσελκύσει πλοία κύριων γραμμών από τα λιμάνια αφετηρίας και να μην αρκείται απλώς στη μεταφόρτωση. Προς αυτήν την κατεύθυνση οι προσδοκίες είναι στραμμένες στη γαλλική CMA CGM που αποτελεί την Νο 3 εταιρεία στον κόσμο στη διακίνηση κοντέινερ με τακτικές γραμμές (main liner). Παράλληλα η κοινοπραξία ενδιαφέρεται να δραστηριοποιηθεί και στον τομέα των logistics εντός ή εκτός του λιμανιού.

Τα επόμενα βήματα

Την Παρασκευή 19 Μαΐου αλλάζει η εγγυητική επιστολή από 5 σε 20 εκατ. ευρώ, οπότε και η κοινοπραξία θα αναδειχθεί από προσωρινός ανάδοχος σε προτιμητέο επενδυτή. Το τελικό κείμενο της σύμβασης παραχώρησης καθώς και η σύμβαση αγοραπωλησίας των μετοχών θα πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, που εκτιμάται ότι θα χρειαστεί 1-2 μήνες. Άλλες 15 ημέρες διαρκεί η διαδικασία των ενδεχόμενων ενστάσεων. Το επόμενο βήμα είναι η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τέλος η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή. Η κοινοπραξία εκτιμά ότι θα εγκατασταθεί στον ΟΛΘ από τα μέσα Οκτωβρίου έως τις αρχές Ιανουαρίου του 2018, εάν όλα εξελιχθούν εντός χρονοδιαγραμμάτων.

Οι εργαζόμενοι

Στη σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να υπάρχει και μία σαφής αναφορά σχετικά με τις εργασιακές σχέσεις, την τελευταία γραμμή άμυνας των εργαζομένων, οι οποίοι πέρσι είχαν κατέλθει σε απεργιακές κινητοποιήσεις που διήρκεσαν πολλές εβδομάδες, με άμεσο αντίκτυπο στα οικονομικά αποτελέσματα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Οι ιδιώτες επενδυτές προφανώς επιθυμούν εργασιακή ειρήνη που διασφαλίζει την απρόσκοπτη λειτουργία του λιμανιού. Οι υπάλληλοι του ΟΛΘ θα είναι πλέον ιδιωτικοί υπάλληλοι και στις ιδιωτικές εταιρείες υπάρχει το διευθυντικό δικαίωμα, σημειώνουν πηγές κοντά στην κοινοπραξία.
Το προηγούμενο Σαββατοκύριακο οι εργαζόμενοι αποφάσισαν αποχή από την υπερωριακή απασχόληση, διαμαρτυρόμενοι γιατί δεν πάγωσαν οι διαδικασίες που είχαν δρομολογηθεί για την πρόσληψη προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ. Η “εκεχειρία” αυτού του Σαββατοκύριακου οφείλεται στην παρέμβαση του υπουργού Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή, που δεσμεύτηκε να διερευνήσει το θέμα. Πάντως είναι μάλλον απίθανο οι ιδιώτες να αποδεχτούν την πρόσληψη 78 εργαζομένων με όρους που δεν έχουν καθορίσει οι ίδιοι.

Ο ρόλος του Σαββίδη

“Ο Ιβάν πήρε το λιμάνι” ήταν οι τίτλοι στα περισσότερα ΜΜΕ όταν έγινε γνωστό ότι η τριμερής κοινοπραξία πλειοδότησε στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Κι όμως η Beltera συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη θα έχει μειοψηφικό ποσοστό στην εταιρεία, της τάξης του 20%.
Την πλειοψηφία (47%) έχει το γερμανικό fund Deutche Invest Equity Partners, για το οποίο ελάχιστα είναι γνωστά. Είναι 100% θυγατρική της TCAG, όπου ηγετικό ρόλο φαίνεται πως διαδραματίζει ο Stephan Goetz, ιδρυτής και μεγαλομέτοχος της συμβουλευτικής εταιρείας goetzpartners, η οποία είχε βολιδοσκοπήσει τις ελληνικές κυβερνήσεις, για να αναλάβει ρόλο συμβούλου. Λέγεται ότι σε αυτήν τη συγκυρία οι Γερμανοί εντόπισαν επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα, μεταξύ των οποίων και ο ΟΛΘ. Έτσι το καλοκαίρι του 2014 εκδήλωσε ενδιαφέρον στη σχετική πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ. Το φθινόπωρο του ίδιου έτους, και αφού είχαν προηγηθεί διερευνητικές επαφές με διάφορους πιθανούς συνεργάτες, στο σχήμα μπήκε και ο Ιβάν Σαββίδης, ο οποίος δεν έχει κρύψει το ενδιαφέρον του για στρατηγικές επενδύσεις στη Θεσσαλονίκη. Το λιμάνι είναι μέχρι στιγμής η μεγαλύτερη επένδυση του ομογενούς επιχειρηματία, καθώς θα ξεπεράσει τα 82 εκατ. ευρώ, όταν για το “Μακεδονία Παλάς” διέθεσε 50 εκατ., για τη “Σουρωτή” 45 εκατ. και για τη ΣΕΚΑΠ 35 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πηγές από το περιβάλλον του επιχειρηματία, πριν από τους Γερμανούς τον κ. Σαββίδη είχαν προσεγγίσει και οι Άραβες της Dubai Ports, προσμετρώντας στα “συν” του εκτός από τη ρευστότητα που διαθέτει, τη γνώση της ελληνικής πραγματικότητας και τις διασυνδέσεις που διαθέτει. Τελικά φαίνεται ότι υπήρχε καλύτερη “χημεία” με τους Γερμανούς. “Ο ρόλος του κ. Σαββίδη είναι μεγαλύτερος από το ποσοστό που του αναλογεί. Είναι ρόλος εγγυητή” αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Το ερώτημα που έχει αρχίσει να συζητιέται πριν καλά καλά η κοινοπραξία αναλάβει την τύχη του λιμανιού είναι τι θα γίνει όταν οι Γερμανοί αποχωρήσουν από το σχήμα. Γιατί θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι έπειτα από κάποιο διάστημα, και αφού έχουν βγάλει τα επιθυμητά κέρδη, θα αποεπενδύσουν, όπως είναι η πάγια πρακτική όλων των επενδυτικών ταμείων (funds). Τότε πώς θα μοιραστεί το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών; Θα έχουν προβάδισμα οι εταίροι των Γερμανών -είτε οι Γάλλοι που έχουν το 33% είτε ο έλληνας επιχειρηματίας με το 20%- αυξάνοντας ακόμη περισσότερο το ποσοστό τους; Πάντως στη σύμβαση παραχώρησης δεν μπαίνουν ρήτρες για την περίπτωση αλλαγή της μετοχικής σύνθεσης, παρά μόνο η υποχρέωση γνωστοποίησης της ταυτότητας του νέου μετόχου, κάτι εξάλλου που αποτελεί και υποχρέωση της εισηγμένης στο χρηματιστήριο ΟΛΘ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.