Δευτέρα, 3 Απριλίου 2017

«Τέλος εποχής» για λιμάνι, αεροδρόμιο, Εγνατία οδό

Της Σοφίας Χριστοφορίδου

«Τέλος εποχής» για τις δύο μεγάλες υποδομές μεταφορών της Θεσσαλονίκης, το λιμάνι και το αεροδρόμιο, που σύντομα θα πάψουν να είναι υπό τον έλεγχο του δημοσίου, έπειτα από διαδικασίες ιδιωτικοποίησης που διήρκεσαν σχεδόν τρία χρόνια.
Η διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση του 67% των μετοχών στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), που άρχισε την άνοιξη του 2014, εισήλθε στην τελική ευθεία ανήμερα της εθνικής εορτής, στις 25 Μαρτίου 2017. Το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι τρία επιχειρηματικά σχήματα κατέθεσαν οικονομικές προσφορές. Πρόκειται για το κοινοπρακτικό σχήμα Deutsche Invest Equity Partners GmbH (γερμανικό fund), το Terminal Link SAS (θυγατρική του γαλλικού κολοσσού στη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων CMA) και το Belterra Investments LTD (του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη), την P & O (του ομίλου Dubai Ports) και η International Container Terminal Services Inc (Φιλιππίνες), ενώ η ιαπωνική Mitsui, που είχε ζητήσει παράταση αλλά δεν της δόθηκε, τελικά δεν κατέθεσε οικονομική προσφορά.
Επειδή δε το ύψος των υποχρεωτικών επενδύσεων έχει ήδη προσδιοριστεί στα 180 εκατ. ευρώ, αυτό που θα κρίνει ποιος τελικά θα είναι ο προτιμητέος επενδυτής είναι η προσφορά που θα δώσει για να αποκτήσει το 67% των μετοχών. Με βάση τη χρηματιστηριακή αξία της μετοχής (περίπου 19 ευρώ), το προς πώληση μετοχικό πακέτο αποτιμάται περί τα 130 εκατ. ευρώ και αν συνυπολογιστεί και το υπερτίμημα στο 25%, η βάση υπολογισμού τοποθετείται γύρω στα 160 εκατ. ευρώ. Όποιος δώσει τη μεγαλύτερη προσφορά, θα πάρει και το λιμάνι. Το ΤΑΙΠΕΔ, αφού αξιολογήσει τις προσφορές των δύο πρώτων πλειοδοτών (ή και του τρίτου εάν φτάνει στο 80% του δεύτερου), θα ζητήσει κατάθεση βελτιωμένων προσφορών. Ενδεχομένως μπορεί να ζητηθεί και ακόμη ένας γύρος προσφορών αν οι βελτιωμένες προσφορές της β’ φάσης απέχουν μεταξύ τους λιγότερο από 10%. Μετά την ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή και την υπογραφή της σύμβασης, αυτή θα πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού και να κυρωθεί από τη Βουλή. Αυτό σημαίνει ότι στην καλύτερη των περιπτώσεων η διαδικασία θα ολοκληρωθεί περί το φθινόπωρο του 2017. Αστάθμητος παράγοντας παραμένει αν προκύψει κάτι από την προανακριτική έρευνα που παρήγγειλε ο εισαγγελέας διαφθοράς, έπειτα από μηνυτήρια αναφορά των εργαζομένων. Οι τελευταίοι θα αποτιμήσουν τις πρόσφατες εξελίξεις σε συνεδρίαση της ομοσπονδίας τους (ΟΜΥΛΕ) αυτήν την εβδομάδα. Το βέβαιο είναι ότι η «μητέρα των μαχών» για αυτούς είναι το νέο εργασιακό καθεστώς υπό τον ιδιώτη.

Η Fraport
Στο μεταξύ πλησιάζει η ώρα για την «αλλαγή σκυτάλης» και στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (μεταξύ αυτών και το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης). Μέχρι στιγμής δεν έχει ανακοινωθεί επισήμως πότε αναλαμβάνει τα αεροδρόμια και οι ανεπίσημες εκτιμήσεις για αρχές Ιανουαρίου, Φεβρουαρίου ή τα μέσα Μαρτίου έχουν διαψευστεί, ενώ το επόμενο ορόσημο τοποθετείται, εκτός απροόπτου, για πριν από το Πάσχα. Ήδη στα εισιτήρια που εκδίδονται για τον Απρίλιο η χρέωση τελών αεροδρομίου γίνεται πλέον υπέρ Fraport. Πάντως το σημαντικότερο βήμα έγινε την εβδομάδα που πέρασε, με την ανακοίνωση ότι σύναψε μακροπρόθεσμη δανειακή σύμβαση με κοινοπραξία πέντε χρηματοδοτικών ιδρυμάτων, κάτι που διέλυσε και τη σχετική φημολογία περί αδυναμίας εξεύρεσης χρηματοδότησης.

Η Εγνατία
Ως προς την εταιρεία «Εγνατία Οδός ΑΕ» την Παρασκευή το ΤΑΙΠΕΔ πρότεινε να οριστεί η Εγνατία Οδός Α.Ε. ως ο φορέας εποπτείας του παραχωρησιούχου που θα αναλάβει, έπειτα από διαγωνισμό, τη διαχείριση του οδικού άξονα και των καθέτων. Η πρόταση διαμορφώθηκε έπειτα από σειρά συναντήσεων της διοίκησης του Ταμείου με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη και με τη διοίκηση της Εγνατίας Οδού ΑΕ. Στις συναντήσεις αυτές υποστηρίχθηκε ότι η εταιρεία δεν πρέπει να απαξιωθεί, καθώς διαθέτει ικανό προσωπικό και συσσωρεύει τεχνογνωσία, που πρέπει να διοχετευτεί σε μελλοντικές δράσεις προς όφελος του ελληνικού δημοσίου. Η εντεταλμένη σύμβουλος του Ταμείου Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου τόνισε ότι η εξασφάλιση ρόλου για την εταιρεία μπορεί από σήμερα να γίνει ακόμη και σε άλλα έργα. Όπως είναι άλλωστε γνωστό, η Εγνατία Οδός ΑΕ, με τη σύμφωνη απόφαση και τις ενέργειες του ΤΑΙΠΕΔ, υλοποιεί σήμερα τη διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας και τον ΠΑΘΕ. Ως προς το ζήτημα των διοδίων το ΤΑΙΠΕΔ αναγνωρίζει τη σημασία αναλογικής χρέωσης διοδίων για τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου. Πάντως η τελική απόφαση για το αν η εταιρεία θα μεταφερθεί στο υπερταμείο (όπως και για το ζήτημα των διοδίων) θα ληφθεί από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).
Τα πάντα στο υπερταμείο

Μέχρι πρότινος ήταν γνωστό ότι είχε συμφωνηθεί η μεταβίβαση στο υπερταμείο των συμμετοχών του δημοσίου (μεταξύ άλλων) στην ΕΥΑΘ (51%), την ΕΛΒΟ (100%), την Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης (100%). Την εβδομάδα που πέρασε η «Μ» ανέδειξε σε πρωτοσέλιδό της (29/3/2017) πληροφορίες που ήθελαν τη μεταφορά στο υπερταμείο και της ΔΕΘ-Helexpo και της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας.
Παράλληλα το δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να προχωρήσει στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για πρόσληψη συμβούλων, οι οποίοι «θα προτείνουν τους βέλτιστους τρόπους αξιοποίησης» των μετοχικών ποσοστών που κατέχει το Ταμείο στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΟΤΕ.


Δημοσίευση σχολίου

Start typing and press Enter to search