Πέμπτη, 6 Απριλίου 2017

Δύο δημόσιοι φορείς για τις αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης- Το σχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών

Σταυρούλα Πουλημένη 

Την δημιουργία δύο φορέων για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης με την μορφή ανωνύμων εταιρειών δημοσίου συμφέροντος και κοινωφελούς σκοπού ανακοινώνει και περιγράφει το προσχέδιο νόμου που κατατέθηκε σήμερα από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στους φορείς της Θεσσαλονίκης για διαβούλευση προκειμένου σε 15 περίπου μέρες να κατατεθεί στην Βουλή. 
Oι δύο φορείς που θα έχουν στην αρμοδιότητά τους τον πλήρη σχεδιασμό και την λειτουργία όλων των συγκοινωνιών και θα δώσουν τέλος στο μονοπώλιο και την ασυδοσία του ΟΑΣΘ, είχαν προαναγγελθεί από τον υπουργό Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη τον Δεκέμβριο σε σχετική σύσκεψη με φορείς στο δημαρχείο Ευόσμου -Κορδελιού ενώ ο ίδιος σήμερα μιλώντας στον ρ/σ Στο Κόκκινο ανέφερε ότι η προετοιμασία για την λειτουργία του θα διαρκέσει περίπου 2,5 χρόνια.
Συγκεκριμένα το προσχέδιο νόμου προβλέπει την ίδρυση ενός φορέα που θα λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, θα εποπτεύεται από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με σκοπό την “ανάπτυξη, συντονισμό και εποπτεία και έλεγχο των δημόσιων επιβατικών αστικών συγκοινωνιών λεωφορείων και μέσων (υπόγειων και επίγειων) σταθερής τροχιάς καθώς και των θαλάσσιων μεταφορών που εκτελούνται ή θα εκτελούνται στο μέλλον με σκοπό την μεταφορά και εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης μέσω ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών υψηλού επιπέδου”.
Από τους σκοπούς του νόμου εξαιρούνται οι σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις και το έργο που παρέχει ο ΟΣΕ και τα ΚΤΕΛ αλλά υπάγονται τα αγοραία και τα ταξί. 
Ο νέος φορέας θα είναι αρμόδιος να χαράζει και να επιβάλλει τον επιχειρησιακό σχεδιασμό και τον έλεγχο του αστικού συγκοινωνιακού έργου, να οργανώνει και να εκτελεί το έργο που διενεργείται από τους φορείς που ήδη το εκτελούν κατά την έναρξή του, δηλαδή από τους Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κρατικούς ή εγχώριους φορείς και νομικά πρόσωπα που αναλαμβάνουν κατόπιν διαγωνισμού την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου στην περιοχή της ευθύνης τους. 
Είναι υπεύθυνος, επίσης, να σχεδιάζει και να επιβλέπει το εκτελούμενο έργο σε άλλες εταιρείες που ιδρύει ή και συμμετέχει ενώ παράλληλα μπορεί να αναθέτει και να επιβλέπει συγκοινωνιακές και κυκλοφοριακές μελέτες για τις δημόσιες συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης.
Μεταξύ των αρμοδιοτήτων του βρίσκονται ρυθμίσεις για την διεξαγωγή των συγκοινωνιών όπως “ο καθορισμός, η κατάργηση και η επέκταση των γραμμών, των διαδρομών, των δρομολογίων, των στάσεων, η έγκριση εγκατάστασης στάσεων, εκδοτηρίων, ο σχεδιασμός του συστήματος μεταφορών (υποδομές, δίκτυα, τερματικοί σταθμοί” και ό,τι μέχρι σήμερα αποτελούσε μέριμνα του Σ.Α.Σ.Θ ο οποίος και παύεται. Όλα τα περιουσιακά του στοιχεία και οι αρμοδιότητες μεταφέρονται στο νέο φορέα.
Επιπλέον στην ευθύνη του νέου φορέα βρίσκεται η σύναψη συμβάσεων με τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης μέσω των οποίων και κατόπιν μελέτης θα καθορίζεται η περιοχή της κάλυψης, ο βαθμός εξυπηρέτησης των δημοτών και το κόστος του παρεχόμενου έργου που αναλαμβάνουν οι Ο.Τ.Α. , η κατάρτιση πενταετούς στρατηγικού σχεδίου και η εισήγηση για τις τεχνικές προδιαγραφές των οχημάτων σε συνεργασία με τους φορείς.
Μέσω του νέου φορέα και μετά από εισήγηση προς το υπουργείο θα καθορίζεται η τιμολογιακή πολιτική του κομίστρου, ο τρόπος και η διανομή καταβολής της ενδεχόμενης επιδότησης προς τους εκτελεστικούς φορείς του μεταφορικού έργου, η λειτουργία και η επέκταση συστήματος ελέγχου της κυκλοφορίας καθώς και οι υπηρεσίες πληροφόρησης των πολιτών.
Όσον αφορά στα ταξί ο νέος φορέας καθορίζει τις θέσεις στάσης, αφετηρίας και στάθμευσης.
Η διάρκεια της εταιρείας ορίζεται στα 90 έτη και μπορεί να δοθεί παράταση από την γενική συνέλευση των μετόχων της. Μοναδικός μέτοχος της εταιρείας είναι το ελληνικό δημόσιο ενώ στο 9 μελές διοικητικό συμβούλιο προτείνεται ένα μέλος από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ένα από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, ένα από την ΠΕΔΚΜ ενώ έξι μέλη ορίζονται και παύονται με απόφαση υπουργού στα οποία συμπεριλαμβάνονται ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος που δύναται και να συμπίπτουν στο ίδιο πρόσωπο. 

Δεύτερος δημόσιος φορέας εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου

Το σχέδιο νόμου προβλέπει την ίδρυση άμεσης θυγατρικής του νέου φορέα, επίσης δημοσίου συμφέροντος και υπό την εποπτεία του Υπουργού, που λαμβάνει επιδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό για τη κάλυψη του ετήσιου λειτουργικού ελλείμματος της ίδιας και των θυγατρικών εταιρειών της που παρέχουν συγκοινωνιακό έργο. 
Στους σκοπούς της αναφέρεται η εκτέλεση του αστικού συγκοινωνιακού έργου με μέσα σταθερής υπόγειας τροχιάς (Μετρό) στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης αλλά και με μέσα επίγειας, η προμήθεια και εκμετάλλευση του τροχαίου υλικού και δημιουργία και χρήση των απαιτούμενων εγκαταστάσεων για την συντήρηση και επισκευή του.
Η θυγατρική εταιρεία, που αποτελεί τον φορέα εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου μπορεί να κατασκευάζει εγκαταστάσεις (σταθμοί επιβίβασης) να εισπράττει και να ελέγχει το κόμιστρο, να επιβάλει πρόστιμα και να συνάπτει εμπορικής δραστηριότητες σε σχέση με το μεταφορικό έργο.
Οι μετοχές της εταιρείας είναι ονομαστικές και μπορούν να μεταβιβαστούν σε Ο.Τ.Α. σε ποσοστό μέχρι 49%.
Στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας συμμετέχουν 9 μέλη τα οποία ορίζονται και παύονται με κοινή απόφαση του υπουργού Οικονομικών και Υποδομών ενώ ένα εκ των μελών ορίζεται ο εκπρόσωπος των εργαζομένων. 


Φωτογραφία: ΑΠΕ ΜΠΕ

Δημοσίευση σχολίου

Start typing and press Enter to search