Ads Top

Μια νέα πλατεία

Στο εμπορικό κομμάτι του νέο τμήματος που θα αναπλαστεί θα οργανωθούν δύο δενδροστοιχίες, φυτεμένες με μελιές. Αλλες τέσσερις θα δημιουργηθούν στην πλατεία Μητροπόλεως, φτάνοντας μέχρι τη λεωφόρο Νίκης.

Ο πεζόδρομος της Αγίας Σοφίας (το κομμάτι, δηλαδή, που αρχίζει από τη Μακένζι Κινγκ και καταλήγει στην Τσιμισκή) είναι αναμφισβήτητα ένα από τα ωραιότερα σημεία τής Θεσσαλονίκης. Είναι επίσης το κομμάτι που φέρνει τη Θεσσαλονίκη λίγο πιο κοντά στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, το κέντρο των οποίων σφύζει από εμπορικά καταστήματα και καταστήματα αναψυχής. Μόνο που το τμήμα αυτό τής Αγίας Σοφίας είναι ένα μέρος μόνο της συνολικής ανάπλασης της οδού.
Το επάνω μέρος της, αυτό που φτάνει μέχρι την Αχειροποίητο, θα κάνουμε αρκετό καιρό να το δούμε, αφού, για να αναπλαστεί, θα πρέπει προηγουμένως να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα τού μετρό (οπότε, μην περιμένετε να το περπατήσετε τουλάχιστον πριν από το 2020…). Το τμήμα τής Αγίας Σοφίας, όμως, από την Τσιμισκή ώς την παραλία θα το δούμε αναπλασμένο σχετικά σύντομα.
Ενιαία συνέχεια
Όταν παραδόθηκε το ήδη αναπλασμένο κομμάτι τής Αγίας Σοφίας, η διοίκηση του Γιάννη Μπουτάρη είχε θέσει ως προτεραιότητα την ανάπλαση και του δεύτερου τμήματος του ιστορικού άξονα –αυτού προς την παραλιακή λεωφόρο. Το τμήμα αυτό, σύμφωνα με τους μελετητές τού έργου, διαιρείται σε δύο διακριτές ενότητες: η πρώτη είναι από την Τσιμισκή ώς τη Μητροπόλεως και η δεύτερη από τη Μητροπόλεως μέχρι τη θάλασσα.

Η «εκβολή¨του άξονα στη θάλασσα 

Την πρώτη μπορείτε ήδη να την πλάσετε στο μυαλό σας, αφού, στην ουσία, θα είναι η (ενιαία) συνέχεια του αναπλασμένου τμήματος που έχει ήδη αποδοθεί στη χρήση των Θεσσαλονικέων. Για να το καταφέρουν αυτό, οι μελετητές επέλεξαν τα ίδια υλικά με τον υφιστάμενο πεζόδρομο: «Ένα έγχρωμο ‘χαλί’ από χυτό δάπεδο διατρέχει τον πεζόδρομο σε όλο του το μήκος και εισχωρεί στις πλατείες», αναφέρεται στην τεχνική έκθεση του έργου. «Ένας αρμός – ‘ποταμός’ διατρέχει αξονικά τον δρόμο και ορίζει δύο περιοχές: τη δυτική ως αποκλειστικής χρήσης από τους πεζούς και την ανατολική, με ζώνη ποδηλατόδρομου και δυνατότητα διέλευσης οχημάτων εξυπηρέτησης».
Σε μια ζώνη πλάτους 2,10 μέτρων οργανώνονται όλα τα στοιχεία αστικού εξοπλισμού και εξυπηρετήσεων –από τις δενδροστοιχίες και τα φωτιστικά σώματα μέχρι τα καθιστικά και τα σταντ ποδηλάτων. Ασφαλώς, ο φωτισμός θα είναι ανάλογος με εκείνον του ολοκληρωμένου τμήματος και θα γίνει με φωτιστικά σώματα σύγχρονου σχεδιασμού, τεχνολογίας led.
Πλατεία Μητροπόλεως
Τελείως διαφορετική όψη από την υπόλοιπη ανάπλαση προβλέπεται για το τμήμα από την οδό Μητροπόλεως μέχρι την παραλία, όπου κυριαρχούν ο μητροπολιτικός ναός τού Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά και το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα. Στην περίπτωση αυτήν δεν μιλάμε απλώς για μιαν ανάπλαση, αλλά για τη δημιουργία μιας νέας πλατείας.
«Το ενιαίο, συνεχές δάπεδο διευρύνει τον χώρο και τον ενοποιεί με το διευρυμένο τμήμα που εκβάλλει στην παραλιακή λεωφόρο Νίκης» αναφέρεται στο κείμενο της μελέτης. «Μια διαμόρφωση υδάτινης επιφάνειας ‘μεσολαβεί’ τη σχέση με το απέραντο υδάτινο στοιχείο τής θάλασσας». Παράλληλα, μια σειρά από αστικούς «φάρους» (φωτεινές στήλες) τοποθετείται στη μέση και κατά μήκος της πλατείας, συμβάλλοντας στην ανάδειξη του ιδιαίτερου χαρακτήρα αυτής της περιοχής. Το λευκό τού γρανίτη κυριαρχεί στη συγκεκριμένη ζώνη, δίνοντας σχήμα στην επιμήκη πλατεία Μητροπόλεως. Εντυπωσιακή είναι και η είσοδος στην αυλή τής εκκλησίας: υπάρχει ένα κατώφλι από λευκό μάρμαρο και μια συστάδα από μαύρες και γκρίζες πλάκες γρανίτη, σε ορισμένη διάταξη.

Γενική διάταξη του «χάρτη» φύτευσης στο δεύτερο τμήμα της ανάπλασης του άξονα της οδού Αγ.Σοφίας. 

Σημειωτέον ότι και το παραλιακό πεζοδρόμιο της λεωφόρου Νίκης (μόνο στο ύψος τής Αγίας Σοφίας) θα διαφοροποιηθεί σε σχέση με το υπόλοιπο τμήμα του: συγκεκριμένα, έχουν επιλεγεί πλάκες δαπεδόστρωσης όμοιες με εκείνες της πλατείας Μητροπόλεως, ώστε ο άξονας στο σημείο αυτό να αποκτήσει τον χαρακτήρα μιας «εκβολής» προς τη θάλασσα.
Αστικοί «φάροι»
Οι ειδικές φωτεινές σημάνσεις που προαναφέρθηκαν δεν είναι κάτι καινούριο: όσοι περπατήσατε στο τμήμα τού πεζοδρόμου που έχει ήδη παραδοθεί σίγουρα θα τους έχετε δει. Στο συγκεκριμένο τμήμα θα τοποθετηθούν στα δύο άκρα τού πρώτου (εμπορικού) τμήματος (από την Τσιμισκή ώς τη Μητροπόλεως), αλλά και στις παρειές τής λεωφόρου Νίκης. Οι φάροι θα έχουν πυκνότερη διάταξη στην περιοχή τής Μητρόπολης και του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, ώστε να τονίζεται ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της.
Το νερό θα έχει έντονη παρουσία στο νέο τμήμα τής ανάπλασης, αφού οι μελετητές σχεδίασαν έναν αρμό – «ποταμό» που διαμορφώνεται με κυβόλιθους από έγχρωμους γρανίτες και διασχίζει τον εμπορικό πεζόδρομο. Στην πλατεία Μητροπόλεως αυτός ο «ποταμός» διατρέχει το τμήμα από την οδό Μητροπόλεως έως και την Προξένου Κορομηλά, καταλήγοντας σε μια κρήνη πόσιμου νερού. Στην πλατεία Μητροπόλεως διαμορφώνεται μια υδάτινη επιφάνεια μήκους 22,8 μέτρων και πλάτους 1,5 μέτρου: ο πυθμένας της θα είναι διακοσμημένος με έγχρωμα, χειροποίητα κεραμικά πλακίδια, ώστε να υπάρχει μια έμμεση αναφορά στην ιστορικότητα του άξονα της Αγίας Σοφίας.
Περισσότερο πράσινο
Οι δεντροστοιχίες βασιλεύουν και στα δύο νέα τμήματα. Στο εμπορικό κομμάτι θα οργανωθούν δύο δενδροστοιχίες, φυτεμένες με μελιές. Άλλες τέσσερις θα δημιουργηθούν στην πλατεία Μητροπόλεως, φτάνοντας μέχρι τη λεωφόρο Νίκης. Οι δύο μεσαίες δενδροστοιχίες θα φυτευτούν με λικιδάμβαρη (ώστε να δημιουργηθεί ένα σκιασμένο περιβάλλον στην περιοχή τής υδάτινης επιφάνειας), ενώ οι άλλες δύο θα έχουν έναν χαρακτήρα περισσότερο διακοσμητικό. Σύμφωνα με τη μελέτη του έργου, ακόμη μία δενδροστοιχία με λικιδάμβαρη θα διαμορφωθεί στην περιοχή τής Μητρόπολης και του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, με στόχο την ανάδειξη των μνημείων.

Η μελέτη για την ανάπλαση κέρδισε το πρώτο βραβείο σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.

Η ομάδα που έκανε τη μελέτη για την ανάπλαση του δεύτερου κομματιού τής Αγίας Σοφίας κέρδισε το πρώτο βραβείο σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που διενεργήθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) και αφορούσε τη συνολική ανάπλαση του άξονα Αχειροποιήτου-Αγίας Σοφίας. Την οριστική μελέτη τής δεύτερης φάσης των έργων ανάπλασης εκπόνησαν οι αρχιτέκτονες Αντώνης Νουκάκης, Βαρβάρα-Χριστίνα Μυροφορίδου, Μαρίνα Τσιντζέλη, Αντώνης Χαζάπης και Αναστασία Χρανιώτη. Τη συγκοινωνιακή μελέτη υπογράφει ο Μιχάλης Παρασκευόπουλος, την ηλεκτρομηχανολογική μελέτη ο Βασίλης Κολοβός και η Ευαγγελία Μπαρτζιώκα, ενώ τη φυτοτεχνική μελέτη η Ευαγγελία Χριστοδουλάκη. Στην εκπόνηση της αρχιτεκτονικής μελέτης συμμετείχαν ως σύμβουλος η Παρασκευή Παμπάλου-Νουκάκη και ως συνεργάτες ο Γεώργιος Καναβάκης, η Αναστασία Νουκάκη, ο Γιώργης Νουκάκης, η Αναστασία Παντελοπούλου και η Δάφνη Παπαδοπούλου. Στη συγκοινωνιακή μελέτη συνεργάστηκε ο Ευάγγελος Δακόπουλος.
Ενδοδαπέδια φωτιστικά σώματα θα φωτίζουν διακριτικά τα ψηλά δέντρα λικιδάμβαρης, ενώ διάσπαρτα φωτιστικά σώματα προβλέπεται ότι θα τοποθετηθούν στο περιβάλλον τής μεγάλης υδάτινης επιφάνειας.
Το χρονοδιάγραμμα
Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας του δήμου Θεσσαλονίκης, Θανάση Παππά, η δεύτερη φάση των έργων ανάπλασης του άξονα της Αγίας Σοφίας αποτελεί μια παρέμβαση ώριμη, ώστε να ενταχθεί στο τεχνικό πρόγραμμα του δήμου Θεσσαλονίκης για το νέο έτος. Προς τούτο, όπως γνωστοποίησε ο κ. Παππάς, η δημοτική αρχή βρίσκεται ήδη σε αναζήτηση χρηματοδοτικών εργαλείων, ώστε να καλύψει τις δαπάνες που απαιτούνται για την κατασκευή του έργου.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.