$type=slider$snippet=hide$cate=0

Δημόσιο λιμάνι ώρα μηδέν

Της Σοφίας Χριστοφορίδου

H ώρα της ιδιωτικοποίησης έφτασε για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Την προσεχή Παρασκευή 24 Μαρτίου, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα καταθέσουν τις οικονομικές προσφορές τους, για την απόκτηση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Οι εργαζόμενοι όμως, δεν είπαν την τελευταία τους λέξη.
Εντός της εβδομάδας, ίσως και αύριο, σχεδιάζουν να καταθέσουν στη Δικαιοσύνη φάκελο με στοιχεία, που όπως ισχυρίζονται, στοιχειοθετούν το αδίκημα της απιστίας στο δημόσιο, για πράξεις και παραλείψεις που οδήγησαν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε μια πορεία απαξίωσης. Εξάλλου, σε μια από τις πρόσφατες ανακοινώσεις τους, κατηγορούν το ΤΑΙΠΕΔ για παραβίαση του εθνικού και ενωσιακού δικαίου για τον ανταγωνισμό, παραβίαση των αρχών διαφάνειας και των κανόνων δημοσιότητας και ίσης μεταχείρισης, αλλά και για κατ’ εξακολούθηση απαξίωσης του λιμένα. «Μπλοκάρει όχι μόνο τα έργα υποδομών και ανάπτυξης από το 2012, αλλά συστηματικά μειώνει τις προμήθειες και τα έργα συντήρησης του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού του Οργανισμού. Ταυτόχρονα μπλοκάρει επιμελώς όλα αυτά τα χρόνια την πρόσληψη προσωπικού, σε μια πόλη που δοκιμάζεται από την ανεργία, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στην εξυπηρέτηση του φορτίου, και στην καθημερινή λειτουργία του ΟΛΘ, η οποία πλέον μοιάζει με σκηνή από το τηλεοπτικό Survivor», υποστηρίζουν. Θα καταφέρουν με την προσφυγή τους στη Δικαιοσύνη, την ύστατη στιγμή, να μπλοκάρουν την τελική φάση του διαγωνισμού; Αυτό μένει να φανεί τις επόμενες ημέρες… Πάντως, στην αντίστοιχη περίπτωση του Πειραιά οι αντιδράσεις δεν ματαίωσαν την ιδιωτικοποίηση.

Οι τέσσερις μνηστήρες
Από τους οκτώ ενδιαφερόμενους στην α’ φάση του διαγωνισμού 2014, παρέμεναν ενεργοί μέχρι τέλους οι μισοί. Εταιρείες που είχαν θεωρηθεί φαβορί, όπως η APM Terminals, θυγατρική του δανέζικου κολοσσού Maersk (που έδειξε ταυτόχρονα ενδιαφέρον για Πειραιά και Θεσσαλονίκη) στην πορεία σταμάτησε να δείχνει ενδιαφέρον για την εξέλιξη του διαγωνισμού. Άλλες, όπως η τουρκική Yilport βγήκαν νωρίς από το παιχνίδι, ενώ παρά τα διάφορα σενάρια για το ενδιαφέρον της Μόσχας, ούτε οι Ρώσικοι Σιδηρόδρομοι συνέχισαν σε αυτήν την κούρσα. Αντιθέτως, η έκπληξη ήρθε από το γερμανικό fund Deutsche Invest Equity Partners (DIEP). Μέχρι πρότινος ήταν το μοναδικό επιχειρηματικό σχήμα που πέρασε στη β’ φάση χωρίς να έχει το ίδιο λιμενικές επιχειρήσεις ή να συνεργάζεται με port operator (κάτι που αποτελούσε αιτία αποκλεισμού). Όχι μόνο συνέχισε, αλλά πλέον θεωρείται ένα από τα φαβορί, καθώς ανακοίνωσε τη συνεργασία με τη γαλλική Terminal Link, που είναι θυγατρική της τρίτης μεγαλύτερης εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, CMA CGM S.A H Terminal Link έχει μέτοχο μειοψηφίας (49%) την China Merchants Holding, ενώ η μητρική CMA CGM συμμετέχει στη συμμαχία τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ocean Alliance, το πρώτο σε δυναμικότητα σχήμα συνεργαζόμενων εταιρειών θαλάσσιας μεταφοράς στον κόσμο, με μερίδιο 35% στη διακίνηση μεταξύ ανατολής και δύσης. Στην ίδια συμμαχία συμμετέχει και η Cosco, η οποία τον περασμένο Δεκέμβριο υπέγραψε μαζί με την China Merchants Holding συμφωνίες συνεργασίας. Έτσι, η κοινοπραξία που διεκδικεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (το πλειοψηφικό πακέτο στους Γερμανούς, οι Γάλλοι με ποσοστό έως και 33% και ο επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης με 15%) μπορεί να βάλει τη Θεσσαλονίκη στο «παιχνίδι» του εμπορικού «δρόμου του μεταξιού».
Απέναντί της θα βρει την υποψηφιότητα της P&O Steam Navigation Company, θυγατρική της Dubai Ports World, η οποία και προ δεκαετίας είχε επιδιώξει να αποκτήσει το λιμάνι, καταθέτοντας την τρίτη μεγαλύτερη προσφορά μετά από αυτές των Hutchison και Cosco. H DP διαχειρίζεται μερικά από τα μεγαλύτερα λιμάνια και λιμενικές εγκαταστάσεις σε 40 χώρες στον κόσμο και συνεργάζεται με τη συμμαχία «THE» Alliance, Νο3 στον κόσμο, με μερίδιο 27,1% στο θαλάσσιο εμπόριο μεταξύ ανατολής και δύσης. Στην Ευρώπη έχει παρουσία στα λιμάνια του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας, του Λονδίνου, της Χάβρης και στη βαλκανική μας γειτονιά στη Ρουμανία και την Τουρκία.
Το λιμάνι διεκδικούν επίσης ο ιαπωνικός όμιλος Mitsui & Co με παρουσία σε 66 χώρες και ευρεία γκάμα δραστηριοτήτων (από το γενικό εμπόριο, τα logistics και τις διαμεταφορές, στις τραπεζικές και επενδυτικές υπηρεσίες, την ενέργεια, την παραγωγή τροφίμων κ.ά.) και η International Container Terminal Services με έδρα της Φιλιππίνες και παρουσία κυρίως σε λιμάνια της Άπω Ανατολής και της Νοτίου Αμερικής (στην Ευρώπη δραστηριοποιείται στην Κρoατία, την Πολωνία και τη Γεωργία).
«Εκτιμώ, ότι με βάση τα δεδομένα θα καταθέσουν προσφορές και οι τέσσερις» αναφέρει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του ΔΣ του ΟΛΘ, Κώστας Μέλλιος. Η «ΜτΚ» επικοινώνησε με τους τέσσερις διεκδικητές, αλλά κανείς δεν θέλησε να προβεί σε οποιοδήποτε σχόλιο, ενόψει της κατάθεσης δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.

Επενδύσεις και τίμημα

Tι θα βαρύνει στη ζυγαριά για το ποιο από τα τέσσερα επιχειρηματικά σχήματα θα αναλάβει τη διαχείριση του λιμένα Θεσσαλονίκης για τα επόμενα σαράντα χρόνια; Οι εταιρείες να πλειοδοτήσουν για το ποσό των επενδύσεων που θα κάνουν στο λιμάνι -οι υποχρεωτικές επενδύσεις έχουν οριστεί στα 180 εκατ. ευρώ στην πρώτη επταετία, και είναι μάλλον απίθανο οι υποψήφιοι να ανεβάσουν οικειοθελώς τον πήχη, όταν το προηγούμενο διάστημα παζάρευαν για να τον χαμηλώσουν. Πάντως, κατά τον κ. Μέλλιο, αφού ο ιδιώτης υποχρεώνεται να επενδύσει στην επέκταση της 6ης προβλήτας, εκ των πραγμάτων θα αναγκαστεί να προχωρήσει και σε επενδύσεις, που δεν περιγράφονται στη σύμβαση «για να πάρει τα λεφτά του πίσω, μέσα από την ανάπτυξη του λιμανιού».Κριτήριο για την τελική επιλογή του προτιμητέου επενδυτή είναι το ποιος θα πληρώσει τα περισσότερα για το 67% των μετοχών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Για να υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης, αν οι 6.753.600 μετοχές που αντιστοιχούν σε αυτό το ποσοστό πωλούνταν σήμερα, με βάση την τιμή διαπραγμάτευσης της μετοχής στο χρηματιστήριο, το δημόσιο θα εισέπραττε 128 εκατ. ευρώ. Το τελικό ποσό, όποιο κι αν είναι αυτό, θα διατεθεί για την αποπληρωμή του χρέους.

COMMENTS

Όνομα

Αθλητικα,464,Αμυνα,59,ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ,16,Απόψεις,2247,Γυναίκα,3,Διασκέδαση,15,Διάφορα,1408,Εθνικά,174,Εικαστικά,1,Εκκλησία,850,Εκλογές 2014,37,Εκλογές 2015,27,Ελλαδα,4373,Ελληνοτουρκικά,138,Επικαιρότητα,69,Επισκόπηση τύπου,82,Θεσσαλονίκη,2739,ιστορικά,41,Κοινωνια,2382,Κοσμος,3276,Κυπρος,214,Μουντιάλ,30,Οικονομια,2824,Ορθοδοξία,897,ΟΤΑ,1,παιονία κιλκις,609,Περιβάλλον,8,Περιεργα,4,Πολιτικη,2541,Πολιτισμός,79,Σαν σημερα,92,Σινεμά,1,Τεχνολογία,42,Υγεία,88,ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ,1,CREATIVES,6,CULTURE,3,English,14,english edition,34,feature,37,featured,6180,featured post,16,lifestyle,41,media,27,News,208,slider,16943,Society,7,Travel,209,video,23,zblog,4,
ltr
item
SynoraNews: Δημόσιο λιμάνι ώρα μηδέν
Δημόσιο λιμάνι ώρα μηδέν
https://4.bp.blogspot.com/-xynLN2leITw/WM-qWCuB7VI/AAAAAAAArDM/-yz_rYyQQUcXPfAnFechGbhaeThVmdMBgCLcB/s640/3.jpg
https://4.bp.blogspot.com/-xynLN2leITw/WM-qWCuB7VI/AAAAAAAArDM/-yz_rYyQQUcXPfAnFechGbhaeThVmdMBgCLcB/s72-c/3.jpg
SynoraNews
http://synoranewsgr.blogspot.com/2017/03/blog-post_532.html
http://synoranewsgr.blogspot.com/
http://synoranewsgr.blogspot.com/
http://synoranewsgr.blogspot.com/2017/03/blog-post_532.html
true
1027476136815526915
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy