$type=slider$snippet=hide$cate=0

Μετρό… με δόσεις

Του Φώτη Κουτσαμπάρη

Στην τμηματική παράδοση του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης φαίνεται ότι θα οδηγήσουν οι αρχαιολογικές εργασίες που πρέπει να γίνουν στο σταθμό της Βενιζέλου, βάση της νέας απόφασης του ΚΑΣ, ενώ η λειτουργία της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά, φαίνεται ότι θα καθυστερήσουν πέρα από τον εξαγγελλόμενο χρόνο. Παρά τις εκτιμήσεις που διατυπώνει ο υπουργός Υποδομών – Μεταφορών Χρήστος Σπίρτης, για δοκιμαστική λειτουργία του μετρό το 2019 και παράδοση του στο κοινό το επόμενο έτος, δηλαδή το 2020, υπάρχουν ακόμη σημεία για την εξέλιξη των εργασιών που δεν έχουν διευκρινιστεί. Απάντηση για το νέο χρονοδιάγραμμα εργασιών αναμένεται να δοθεί από την κατασκευάστρια εταιρεία, αφού ολοκληρωθούν και οι οριστικές μελέτες για τη Βενιζέλου.
Με βάση την τελευταία απόφαση του ΚΑΣ (24-1-2017) με την οποία εγκρίνεται η προμελέτη για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου, με την κατά χώραν διατήρηση των σημαντικών αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν κατά την ανασκαφή, δημιουργήθηκαν νέα σενάρια για την πορεία του έργου. Το βέβαιο είναι ο εν λόγω σταθμός θα παραδοθεί τουλάχιστον ένα χρόνο αργότερα (δύο χρόνια αργότερα κατά τις εκτιμήσεις μηχανικών) από το υπόλοιπο έργο, όπως αναφέρει η Αττικό Μετρό Α.Ε. Αναμένεται η υπουργική απόφαση που θα επικυρώνει την απόφαση του ΚΑΣ για να ξεκινήσουν οι αρχαιολογικές εργασίες στη βόρεια είσοδο του σταθμού, την οποία δεν άγγιξε ακόμη η σκαπάνη. Θα ακολουθήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες, οι οποίες, κατά τους υπολογισμούς του μετρό, θα τελειώσουν το 2021. Εφόσον δεν υπάρξει καμία νέα εμπλοκή με τις αρχαιότητες που θα αποκαλυφθούν στη διάρκεια των ανασκαφών, η εξέλιξη του έργου θα βαδίσει σε τρεις πιθανότητες.

Το αισιόδοξο σενάριο, που αποτελεί εκτίμηση και επιθυμία του υπουργού Υποδομών και των στελεχών της Αττικό Μετρό Α.Ε. είναι: 1. Το 2020 (προς το τέλος) να τεθεί σε λειτουργία η βασική γραμμή του μετρό, από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι την Νέα Ελβετία με 12 εκ των 13 σταθμών σε λειτουργία, καθώς και η επέκταση προς Καλαμαριά και με τους πέντε σταθμούς. Ένα χρόνο αργότερα (2021) να ενταχθεί στο συνολικό δίκτυο και ο σταθμός της Βενιζέλου. Σ’ αυτό το σενάριο δεν έχει απαντηθεί ένα σοβαρό ερώτημα: Κατά την περίοδο 2020 – 2021 θα είναι δυνατή η κατασκευή του σταθμού της Βενιζέλου ταυτόχρονα με την υπόγεια διέλευση των συρμών του μετρό; Το ερώτημα αναμένεται να απαντηθεί με τις οριστικές μελέτες του αναδόχου. Εξαιτίας αυτού του ζητήματος, αλλά και με δεδομένο ότι καθυστερούν οι αρχαιολογικές εργασίες στον σταθμό της «Αγίας Σοφίας» με ενδεχόμενο να μετατεθεί χρονικά και η ολοκλήρωση αυτού του σταθμού, εξετάζεται ένα δεύτερο σενάριο: 2. Να τεθεί σε λειτουργία μόνο ένα τμήμα της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, από τον σταθμό «Συντριβάνι» μέχρι τον σταθμό της «Νέας Ελβετίας», με ταυτόχρονη λειτουργία της επέκτασης προς Καλαμαριά. Το σενάριο αυτό, μάλιστα, δεν απέκλεισε ο κ. Σπίρτζης, με τη σημείωση ότι «μπορεί να έχουμε κάποιο πρόβλημα σε ό,τι αφορά τις αρχαιολογικές εργασίες και το πώς θα λυθεί το θέμα της έλξης, αλλά πιστεύω ότι η Αττικό Μετρό θα βρει λύση». Ακόμη και ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε., καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος, παραδέχτηκε πως δεν έχει απαντηθεί το ερώτημα.

Ένα τρίτο σενάριο συμπεριλαμβάνει την εξέλιξη των εργασιών στο έργο της επέκτασης προς την Καλαμαριά και έχει ως εξής: 3. Αν και το έργο προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς, χωρίς προβλήματα με την αρχαιολογική ανασκαφή, υπάρχει το ενδεχόμενο η επέκταση προς Καλαμαριά να ολοκληρωθεί αργότερα από την βασική γραμμή. Σε αυτή την περίπτωση, προφανώς θα τεθεί σε λειτουργία ένα τμήμα της βασικής γραμμής και αργότερα θα ενταχθούν στο δίκτυο η επέκταση Καλαμαριάς και πιθανόν το τμήμα «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» – ‘Συντριβάνι». Με βάση τα παραπάνω σενάρια, εφόσον δεν προκύψουν νέα ζητήματα, η ασφαλέστερη εκτίμηση είναι το σύνολο του έργου θα είναι σε λειτουργία το 2022.

Η πρόοδος του έργου

Με την ολοκλήρωση της πρώτης σήραγγας του μετρό, που έγινε την προηγούμενη Πέμπτη, με την άφιξη του μετροπόντικα στον σταθμό «Ανάληψη», παρουσία του υπουργού Υποδομών, το ποσοστό ολοκλήρωσης των σηράγγων έφθασε στο 97%. Στο τέλος Μαρτίου θα έχει ολοκληρωθεί και η δεύτερη σήραγγα της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, στο μήκος των 7,8 χλμ. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ξεκινήσει η αποσυναρμολόγηση του πρώτου μετροπόντικα, που ονομάστηκε «Ηρακλής» και θα ακολουθήσει του «Άκτωρα», ώστε τα μηχανήματα να μεταφερθούν στον σταθμό της Μίκρας, να επανασυναρμολογηθούν και να διανοίξουν τις σήραγγες των 4,8 χλμ. της επέκτασης προς την Καλαμαριά. Σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα της Αττικό Μετρό Α.Ε., η πορεία του έργου της βασικής γραμμής έχει ως εξής: το ποσοστό ολοκλήρωσης του συνολικού οικονομικού αντικειμένου είναι στο 52%, των έργων πολιτικού μηχανικού στο 72%, η ολοκλήρωση μελετών στο 85%, το ποσό των απορροφήσεων έφθασε στα 489 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 417 εκ. είναι μόνο για τις κατασκευαστικές εργασίες. Υπενθυμίζεται ότι το συμβατικό τίμημα του έργου είναι 1,012 δις. ευρώ, με κατασκευάστρια κοινοπραξία την ΑΕΓΕΚ- Impregilo – Ansaldo – Seli – Hitachi Rail Italy. Κατασκευάζεται διπλή υπόγεια γραμμή, μήκους 9,6 χλμ. με 13 σταθμούς, τον επίσταθμο στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, το Αμαξοστάσιο με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας και το Κτίριο Διοίκησης στην Πυλαία, τα αναγκαία ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα και 18 συρμούς. Το έργο ανατέθηκε τον Απρίλιο του 2006 με πρόβλεψη να τελειώσει τον Οκτώβριο του 2012.
Σε 11 θέσεις έχουν ολοκληρωθεί οι κύριες εργασίες πολιτικού μηχανικού, που είναι: Σταθμός «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» (ΝΣΣ), Σταθμός «Δημοκρατίας», Σταθμός «Σιντριβάνι», Σταθμός «Πανεπιστήμιο», Σταθμός «Παπάφη», Σταθμός «Ευκλείδης», Σταθμός «Φλέμινγκ», Σταθμός και διασταύρωση «Ανάληψη», Επίσταθμος Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού, Διακλάδωση «Δημοκρατίας» και Διασταύρωση «Σιντριβάνι». Έχει ξεκινήσει η κατασκευή των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων (τοιχοποιίες, σοβάδες κλπ) στους σταθμούς «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός», «Πανεπιστήμιο», «Ευκλείδης» και στους υπόλοιπους σταθμούς η κατασκευή θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα. Κυλιόμενες κλίμακες έχουν τοποθετηθεί στους σταθμούς «Ευκλείδης», «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» και «Πανεπιστήμιο», ενώ στους υπολοίπους η τοποθέτηση θα αρχίσει το επόμενο διάστημα.
Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι εργασίες πολιτικού μηχανικού στις θέσεις: Σταθμός και διακλάδωση «Πατρίκιος», όπου έχει ολοκληρωθεί το μόνιμο περιμετρικό κέλυφος και η υπόγεια αντηρίδα, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η εκσκαφή στο επίπεδο -1 και η σκυροδέτηση των πλακών στο επίπεδο -1. Σταθμός «Βούλγαρη» όπου έχει ολοκληρωθεί το περιμετρικό κέλυφος, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η εκσκαφή στο -2 και η σκυροδέτηση της πλάκας -1. Σταθμός και Διασταύρωση «Νέα Ελβετία», όπου έχει ολοκληρωθεί το περιμετρικό κέλυφος, η εκσκαφή και η προσωρινή αντιστήριξη. Σε εξέλιξη είναι η Εκσκαφή και Επανεπίχωση (Cut-and-Cover) και της συμβατικής διάνοιξης σηράγγων στην οδό Αλλατίνη.
Στον σταθμό «Αγία Σοφία» βρίσκεται σε εξέλιξη η αρχαιολογική ανασκαφή στο νότιο τμήμα του σταθμού και στις δύο προσβάσεις. Στον σταθμό «Βενιζέλου», από το Δεκέμβριο 2012 δεν εκτελείται καμία εργασία. Στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας ολοκληρώθηκε η περιμετρική αντιστήριξη και η κατασκευή του φέροντος οργανισμού του κτιρίου Ι. Βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων του κτιρίου Ι και η κατασκευή του κτιρίου ΙΙ. Την προηγούμενη εβδομάδα παραδόθηκε ο χώρος μετά την ολοκλήρωση της ανασκαφής.

Αρχαιολογικές εργασίες

Η πρόοδος του αρχαιολογικού έργου είναι η εξής: Στον Σταθμό «ΝΣΣ» η αρχαιολογική ανασκαφή ολοκληρώθηκε στον σταθμό, τις διασταυρώσεις και τη βόρεια είσοδο. Εκκρεμεί στη νότια πρόσβαση και σε τρία φρεάτια. Στη διασταύρωση και στον Επίσταθμο του Νέου Σιδηροδρομικού σταθμού ολοκληρώθηκε η αρχαιολογική ανασκαφή. Στον Σταθμό «Δημοκρατία» ολοκληρώθηκε στον σταθμό, εκκρεμεί η αρχαιολογική ανασκαφή στη βόρεια και νότια πρόσβαση. Στη Διακλάδωση «Δημοκρατία» ολοκληρώθηκε η ανασκαφή. Στον Σταθμό «Βενιζέλου» εκτελέστηκε ανασκαφή σε βάθος 7 μ. περίπου -δεν εκτελέστηκε ανασκαφή στις προσβάσεις. Στον Σταθμό «Αγ. Σοφία» ολοκληρώθηκε η ανασκαφή στο βόρειο τμήμα του σταθμού και συνεχίζεται στο νότιο τμήμα και στις προσβάσεις βόρεια και νότια. Στον Σταθμό «Σιντριβάνι»: ολοκληρώθηκε στον σταθμό και στη βόρεια πρόσβαση. Σε εξέλιξη είναι στη νότια πρόσβαση. Επίσης ολοκληρώθηκε η αρχαιολογική ανασκαφή στη Διασταύρωση «Σιντριβάνι», στον Σταθμό «Πανεπιστήμιο», στον Σταθμό «Ευκλείδης», στον Σταθμό «Φλέμινγκ» και στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας.

Επέκταση Καλαμαριάς

Η κατασκευή της επέκτασης του μετρό προς την Καλαμαριά εξελίσσεται χωρίς σημαντικές αποκλίσεις από το χρονοδιάγραμμα εκτός του σταθμού «Αρετσού» και του επίσταθμου «Μίκρας», όπου υπήρξαν καθυστερήσεις στη συντέλεση των απαλλοτριώσεων και κατά συνέπεια καθυστέρησε η παράδοση των χώρων στον ανάδοχο για τις κατασκευαστικές εργασίες. Το έργο έχει συμβατικό τίμημα 350 εκ. ευρώ, εκτελείται από την εταιρεία ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ και περιλαμβάνει διπλή υπόγεια γραμμή μήκους 4,77χλμ., 5 υπόγειους σταθμούς, 5 φρέατα, 3 σιδηροδρομικές διασταυρώσεις, καθώς και μέρος των απαιτούμενων ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων. Η κατασκευή ανατέθηκε τον Ιούνιο του 2013 ,ε συμβατική ημερομηνία περαίωσης στις 12 Δεκεμβρίου του 2019, αλλά θα δοθεί παράταση. Σήμερα, το ποσοστό ολοκλήρωσης του συνολικού οικονομικού αντικειμένου είναι στο 28%, η ολοκλήρωση έργων πολιτικού μηχανικού στο 33%, το ποσό απορροφήσεων στα 95 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 70 εκ. αφορούν μόνο κατασκευαστικές εργασίες.
Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με την καταγραφή που έκανε η Αττικό Μετρό Α.Ε., στον σταθμό «Ν. Κρήνη» έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού και βρίσκονται σε εξέλιξη οι εργασίες κατασκευής αρχιτεκτονικών τελειωμάτων. Στους σταθμούς «Νομαρχία», «Καλαμαριά» και «Αρετσού», όπως και στη διασταύρωση «Νομαρχία», έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του προσωρινού περιμετρικού κελύφους από πασσάλους, η εκσκαφή και η προσωρινή αντιστήριξη και βρίσκεται εξέλιξη η κατασκευή του πλακών και τοιχίων. Στον σταθμό «Μίκρα», στην 1η και 2η διασταύρωση «Μικρας» και στον Επίσταθμο έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του προσωρινού περιμετρικού κελύφους από πασσάλους, και η εκσκαφή και η προσωρινή αντιστήριξη. Στην 1η διασταύρωση και σε τμήμα του σταθμού «Μίκρα» βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η κατασκευή του πλακών και τοιχείων, ενώ στα υπόλοιπα τμήματα γίνεται προετοιμασία για την έναρξη της κατασκευής (εξυγιάνσεις εδάφους, υδατοστεγανώσεις, κλπ). Έχουν κατασκευαστεί οι δίδυμες σήραγγες μήκους 36 μέτρων, με συμβατικό τρόπο.



COMMENTS

Όνομα

Αθλητικα,463,Αμυνα,59,ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ,16,Απόψεις,2247,Γυναίκα,3,Διασκέδαση,15,Διάφορα,1408,Εθνικά,174,Εικαστικά,1,Εκκλησία,850,Εκλογές 2014,37,Εκλογές 2015,27,Ελλαδα,4373,Ελληνοτουρκικά,138,Επικαιρότητα,69,Επισκόπηση τύπου,82,Θεσσαλονίκη,2736,ιστορικά,41,Κοινωνια,2381,Κοσμος,3274,Κυπρος,214,Μουντιάλ,30,Οικονομια,2822,Ορθοδοξία,897,ΟΤΑ,1,παιονία κιλκις,608,Περιβάλλον,8,Περιεργα,4,Πολιτικη,2538,Πολιτισμός,79,Σαν σημερα,92,Σινεμά,1,Τεχνολογία,42,Υγεία,88,ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ,1,CREATIVES,6,CULTURE,3,English,14,english edition,34,feature,37,featured,6180,featured post,14,lifestyle,41,media,27,News,208,slider,16931,Society,7,Travel,209,video,23,zblog,4,
ltr
item
SynoraNews: Μετρό… με δόσεις
Μετρό… με δόσεις
https://2.bp.blogspot.com/-dLU7HM4MgOE/WJdiDYpJCnI/AAAAAAAAmIE/VhA-FcVMvDYEcMRUqpMGfNA-epR3_v2QQCLcB/s640/7.jpg
https://2.bp.blogspot.com/-dLU7HM4MgOE/WJdiDYpJCnI/AAAAAAAAmIE/VhA-FcVMvDYEcMRUqpMGfNA-epR3_v2QQCLcB/s72-c/7.jpg
SynoraNews
http://synoranewsgr.blogspot.com/2017/02/blog-post_66.html
http://synoranewsgr.blogspot.com/
http://synoranewsgr.blogspot.com/
http://synoranewsgr.blogspot.com/2017/02/blog-post_66.html
true
1027476136815526915
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy