Ads Top

Δρόμος-φονιάς η ασυντήρητη Εγνατία οδός

Του Κώστα Καντούρη

Ποινικές ευθύνες στη διοίκηση της Εγνατίας οδού Α.Ε. και στους υπεύθυνους συντήρησης του αυτοκινητόδρομου επιρρίπτει η εισαγγελέας Εφετών Θεσσαλονίκης για το θάνατο 26χρονου από τροχαίο δυστύχημα πριν από δύο χρόνια. Οι εισαγγελικές αρχές δέχονται πως το τροχαίο προκλήθηκε εξαιτίας της κακής συντήρησης του δρόμου και συγκεκριμένα τη διαμόρφωση βαθουλωμάτων στην άκρη, λόγω της συχνής διέλευσης φορτηγών αυτοκινήτων.
Το τροχαίο σημειώθηκε το μεσημέρι της 16ης Φεβρουαρίου 2015 στην Εγνατία οδό και συγκεκριμένα λίγο πριν από τη σήραγγα Βερμίου στην περιοχή της Ημαθίας. Ο 26χρονος οδηγός κατευθυνόταν με το αυτοκίνητο των γονέων του προς τη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με την έκθεση της τροχαίας, με την πραγματογνωμοσύνη καθώς και το υλικό από κάμερες του δρόμου, το Ι.Χ. ξαφνικά βγήκε από το δρόμο και έπεσε πάνω στον τοίχο της εισόδου της σήραγγας, με συνέπεια ο νεαρός να βρει τραγικό θάνατο.
Είναι η πρώτη φορά που εισαγγελέας ασκεί δίωξη στον υπεύθυνο για τη συντήρηση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας για τροχαίο δυστύχημα, σημειώνοντας την κακή κατάσταση του οδοστρώματος. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την παραγγελία που έδωσε η αντεισαγγελέας Εφετών Θεσσαλονίκης Μαγδαληνή Γαλάταλη, ο εισαγγελέας Βέροιας καλείται να ασκήσει δίωξη σε βάρος του εκπροσώπου της εταιρείας εκείνης της περιόδου καθώς και στους υπευθύνους συντήρησης για ανθρωποκτονία από αμέλεια αλλά και για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών.
Η δικαστική διαδικασία της υπόθεσης ξεκίνησε όταν οι γονείς του 26χρονου κατέθεσαν μήνυση κατά παντός υπευθύνου για ανθρωποκτονία από αμέλεια. Στην αναφορά τους στον εισαγγελέα Βέροιας υποστηρίζουν πως για το τροχαίο ευθύνεται η κατασκευάστρια εταιρεία, επειδή στο σημείο πριν από τη σήραγγα δεν υπάρχει μεταλλικό κιγκλίδωμα, όπως συμβαίνει σε όλο το μήκος του δρόμου. Ανέφεραν πως εάν υπήρχε το κιγκλίδωμα, το Ι.Χ. του γιου τους θα σταματούσε εκεί και δεν θα κατέληγε στον τοίχο της σήραγγας.
Ο εισαγγελέας Βέροιας έκρινε πως η υπόθεση, έτσι όπως τέθηκε από τους μηνυτές γονείς, έπρεπε να τεθεί στο αρχείο και να μην κινηθούν διώξεις σε βάρος κατασκευαστών-συντηρητών. Το σκεπτικό ήταν πως το συγκεκριμένο κιγκλίδωμα δεν θα προστάτευε τον οδηγό από τη σύγκρουση με τον τοίχο εισόδου της σήραγγας. Τη σκέψη αυτή δέχτηκε και η αντεισαγγελέας Εφετών. Ωστόσο παρατήρησε πως όλα τα στοιχεία του δυστυχήματος οδηγούσαν στο συμπέρασμα πως για το θάνατο του 26χρονου βασική αιτία ήταν η κακή κατάσταση του οδοστρώματος.

Τα λούκια

«Η κρίση σχετικά με την υπαιτιότητα των υπευθύνων για τη συντήρηση της Εγνατίας οδού συνάγεται ιδίως από την έκθεση αυτοψίας, στην οποία καταγράφονται λεπτομερώς ως χαρακτηριστικά της οδού οι αλλοιώσεις του οδοστρώματος, καθώς και οι φωτογραφίες που αποτυπώνουν τις βυθίσεις – «λούκια» του δρόμου», τονίζεται στην παραγγελία για άσκηση ποινικής δίωξης της κ. Γαλάταλη προς τον εισαγγελέα Βέροιας. Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη έκθεση, τα «λούκια» στο συγκεκριμένο σημείο είχαν βάθος από 5 χιλιοστά μέχρι και 2,5 εκατοστά, ενώ το μήκος τους εκτεινόταν σε 70 μέτρα πριν ακριβώς από τη σήραγγα όπου σημειώθηκε το δυστύχημα. «Οι βυθίσεις αυτές δεν ήταν εμφανείς, οφείλονται στη διέλευση βαρέων οχημάτων και το Ι.Χ. εξετράπη της πορείας του προς τα δεξιά και προσέκρουσε στο τσιμεντένιο τοιχίο της εισόδου της σήραγγας», σημειώνεται στην έκθεση αυτοψίας.
Τα στοιχεία που οδήγησαν στο γεγονός ότι για το τραγικό δυστύχημα με θύμα το νεαρό οδηγό βασική αιτία ήταν η κατάσταση του οδοστρώματος στον αυτοκινητόδρομο είναι όσα καταγράφονται για τις συνθήκες του δυστυχήματος στην έκθεση της Τροχαίας. Γίνεται λόγος για δυστύχημα που σημειώθηκε το μεσημέρι, με καλοκαιρινές καιρικές συνθήκες και ξηρό οδόστρωμα, ενώ και η ταχύτητα κίνησης του αυτοκινήτου ήταν εντός ορίων, δηλαδή 101,67 χιλιόμετρα την ώρα, όταν το όριο στο συγκεκριμένο σημείο ήταν 100 χιλιόμετρα την ώρα. Ακόμη καταγράφηκε στην πραγματογνωμοσύνη ότι τα συστήματα του οχήματος ήταν σε πολύ καλή κατάσταση και πριν από τη σύγκρουση λειτουργούσαν κανονικά, ενώ και ο οδηγός του οχήματος λειτουργούσε χωρίς να έχει πιει.
Χαρακτηριστικό του συγκεκριμένου δυστυχήματος είναι πως ακόμη και τις ημέρες εκείνες, όταν οι αξιωματικοί της Τροχαίας είδαν από τις κάμερες τις συνθήκες της σύγκρουσης, απόρησαν. Το Ι.Χ. φαίνεται πως βγαίνει λίγο στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης και ξαφνικά πέφτει πάνω στο τοιχίο της σήραγγας. «Με υπαιτιότητα για το τροχαίο βαρύνονται οι αρμόδιοι για τη συντήρηση του οδοστρώματος της Εγνατίας οδού. Δεν μερίμνησαν για την άμεση αποκατάσταση του οδοστρώματος, για την αποτροπή του δυστυχήματος, αν και γνώριζαν ότι συνέπεια της διέλευσης βαρέων οχημάτων από το συγκεκριμένο σημείο δημιουργείται πρόβλημα επικινδυνότητας του οδοστρώματος για τους οδηγούς που χρησιμοποιούν την οδό», σημειώνει η αντεισαγγελέας Εφετών.

Απ. Αντωνούδης: «Δεν φτάνουν τα χρήματα για τη συντήρηση»

Τα προβλήματα στο οδόστρωμα της Εγνατίας οδού, ειδικά από τα «λούκια» που έχουν δημιουργηθεί λόγω της συχνής διέλευσης φορτηγών αυτοκινήτων στη δεξιά πλευρά του δρόμου, φαίνεται πως είναι γνωστά στην εταιρεία. «Υπάρχει πρόβλημα στη συντήρηση καθώς δεν έχουμε χρήματα», παραδέχτηκε μιλώντας στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος της Εγνατίας οδού Α.Ε. Απόστολος Αντωνούδης. «Σκεφτείτε πως από τα έσοδα των 65 – 70 εκατομμυρίων ευρώ που έχουμε από τα διόδια, τα περισσότερα καταλήγουν στην Τράπεζα για το δανεισμό. Σε εμάς φτάνουν μόνο 15 εκατομμύρια ευρώ, που προέρχονται από τα διόδια των Μαλγάρων και του Ακτίου», σημείωσε.
Ο κ. Αντωνούδης τόνισε πως το πρόβλημα συντήρησης τμημάτων του οδοστρώματος είναι γνωστό στην εταιρεία, ωστόσο τα μεγαλύτερα ζητήματα έχουν δημιουργηθεί με τα τμήματα που κατασκευάστηκαν από ιδιώτες, όχι από την εταιρεία. Πάντως και γι’ αυτά την ευθύνη συντήρησης εξακολουθεί να έχει η Εγνατία οδός Α.Ε.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.